| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Magnus Vest Hebsgaard | 13/6-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Hornsherred med Emil i dag: Startede med at besøge Jægerspris Skydeterræn. Godt nok et forfærdeligt syn. Mere end en tredjedel af den offentligt tilgængelige østlige del er klippet ned til jorden, det afklippede plantemateriale er endda fjernet, så selv pupperne af de gode arter der findes der, er gået tabt. Det værste syn var dog i den helt østlige del, hvor der langs et løvhegn tidligere var et meget flot lille engagtigt areal. Jeg tør godt påstå, at det var det absolut bedste yngleområde for både Cyaniris semiargus (Engblåfugl) og Polyommatus amandus (Isblåfugl). Det er det eneste sted i området, hvor jeg har set begge arter bare nogenlunde talrigt, og jeg har alligevel været på skydeterrænet så mange gange, at jeg godt tør mene at jeg kender det ud og ind. Dette lille område var sidste år også blevet slået. I år har de dog taget skridtet videre, idet de har ladet en landmand oppløje og opdyrke Engblåfugls måske bedste ynglested, på sin sidste sjællandske lokalitet. Også Lycaena hippothoe (Violetrandet Ildfugl) fløj og ynglede der. Stort cadeau til initiativtager(ne?) for at omdanne dette skønne lille areal til en mark med byg. Den slags kan virkelig ødelægge humøret, selvom semiargus forhåbentlig har det ok på det militært aktive (og offentligt utilgængelige) vestlige skydeterræn. Vi så i øvrigt hverken semiargus eller hippothoe på skydeterrænet denne dag, men en helt nyklækket amandus (længere nordpå), mange Cupido minius, og en enkelt Vanessa cardui blev det da til. Tog derefter videre til Kirkemosen i Ryegård Dyrehave. Fik set 6 Callophrys rubi, samt et muligt eks. at både Agriades optilete og Boloria aquilonaris. Skrevet d. 13/6-2015 | Magnus Vest Hebsgaard | 13/6-2015 | Dagsommerfugle |
|
Hej Poul - mange tak skal du have:) I hvert fald pruni har vi tænkt os at kigge efter på Lolland i juli. Om ikke andet skal der nok dukke andre spændende arter op. Så vidt jeg har forstået, var det dog allerede dengang i 70'erne og 80'erne langt fra altid at samlere fandt pruni i Kosteskov/Krenkerup, så der er da en lille chance for at arten er blevet overset på lokaliteten, under eftersøgninger af den efter 1987. Skrevet d. 13/6-2015 | Allan Bornø Clausen | 12/6-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Som medansvarlig for udsætningen af M.diamina i Børstingerød mose måtte jeg benytte det gode varme vejr i dag for at se om arten var kommet på vingerne. 5-6 hanner svirrede på smukkeste vis rundt over blomstrende trævlekroner, ranunkler og majgøgeurter ,tydeligvis på damejagt, Arten befinder sig tilsyneladende godt på lokaliteten og Allerød kommune må ha` kredit for sin veludførte pleje af mosen gennem 30år. Den milde vinter og det kolde forår har åbenbart ikke generet arten. Til oplysning for alle er der påtænkt yderligere udsætning i næste uge ved Bastrup sø på en af artens gamle flyvesteder i forsøg på at opbygge en metabestand over de kommende år. Dyrerne, hunner, kommer som sidst fra moser i midt og Østskåne. Da jeg nu var i mosen ville jeg lige gå en lille tjekrunde for at se om man kunne finde lidt afkom efter de mange xanthomelas i foråret. Rundt i mosen er der mange gamle åbne vandhuller efter tidligere tørvegravning med fugtige stier imellem. Perfekt for arten som jeg lærte den at kende i Bialoviasskovene. Der gik heller ikke længe før en stor larverede blev spottet hængende ud over en af tøveskærernes sorte vand i den solvarmeste ende. De havde næsten pelset hele grenen og adskillige larver var i færd med at forlade den, kravlende halt i vand og i det søkogleaks som stak op af vandet. Tilsyneladende på vej til den næste gren. Det kostede en sok at redde en håndfuld med hjem. I sandhed en fugtelskende art. De er nu 2-3 cm, lige før sidste hudskifre. De skal holdes fugtigt for ikke at blive for små ifølge mine erfaringer med at klække arten fra Polen. Skrevet d. 12/6-2015 | Christian Videnkjær | 12/6-2015 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Netop ankommet til sommerhuset i Overby Lyng spotter jeg to admiraler (V. atalanta), der flyver rundt om bilen i kurtiserende flugt. Inden jeg får tømt bilen har de sat sig 4 meter oppe i fyrtræet ind til naboen. Jeg har aldrig set atalanta i parring, så nysgerrigheden var vakt. Ind efter kameraet og tænke, tænke - jo, genboen havde vist en stige liggende udenfor skuret. To minutter efter havde jeg fået samlet de to halvdele, så den kunne stå i "et omvendt v". Den gamle artist klatrede til tops vel at mærke uden longe, mens assistenten stod på jorden og holdt stigen. Man hørte næsten Francois Bronett´s stemme: "Vi får be publiken om största möjliga tyyyssstnaaad". Intet kunne efterfølgende høres andet end lyden fra et Nikonkamera, der knipsede. Kæresteparret havde sat sig i skyggen, så der blev også forsøgt med blitz. De lod sig ikke forstyrre af at være i rampelyset, men jog dog en skovmyre væk med et par vingeslag, da den kom for nær. Efter pausen i forestillingen besøgte jeg diget ned til Sejrøbugten. Her blev set +15 P. icarus, +15 C. pamphilus og +40 M. cinxia samt to badenymfer. På hjemturen én P aegeria, der på sædvanligvis fløj rundt og nød sin tilværelse i halvskygge uden for rampelyset. Skrevet d. 12/6-2015 | Poul Svendsen | 12/6-2015 | Dagsommerfugle |
|
Til Magnus og Emil. Må jeg også give jer megen ros for jeres ihærdighed, hvor er det flot alt det i præsterer, håber I stadig kan bevare gejsten også i årene fremover. Det er imidlertid en rigtig god ide som Svend Kaaber også skriver, at søge efter nogle af mere sjældne arter, som vi har haft her i landet og måske stadig har.Ideen med lucina er rigtig god, måske er der en lille bestand i en østsjællandsk skov.Jeg vil også gerne give jer et par opgaver. I kunne f.eks. på Falster eller Lolland søge efter populi, den kunne sagtens være i en af skovene dernede, find nogle gamle lange grusveje med bævreasp og hæng nogle snore op.Samtidig vil jeg udlove en dusør på 400 kr. til den af jer, der kan genfinde pruni i en skovene på Lolland-Falster. Jeg er sikker på at den stadig kan findes dernede. Det er bare noget af en opgave når man skal gennemtrawle gamle slåenhegn i skovene. Vi skulle virkelig kæmpe for at finde den på dens gamle lokalitet på Lolland. Jeg husker stadig de mange klæg og myg der overfaldt en, men den var der, og kan sagtens være der endnu. Mange hilsener til jer begge fra Poul Svendsen Skrevet d. 12/6-2015 | Peder Skou | 12/6-2015 | F | Dagsommerfugle |
|
Åmosen ved Ollerup på Sydfyn: Her til aften kl. ca. 18.30 kom der en tidselsommerfugl og kastede sig ned på græsplænen. Da jeg nærmede mig for den afsted igen så jeg kunne ikke se om den var gammel og slidt eller ny og fin. For et par dage siden havde vi, også kun i få sekunder, en admiral her også. Der er langt mellem dagsommerfuglene her og af natsommerfugle er der stort set ingen af i fælden. Hvorfor bliver der ved med at være så få natsommerfugle? Skrevet d. 12/6-2015 | Magnus Vest Hebsgaard | 12/6-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Tur med Emil Bjerregård i Nordsjælland i dag: Startede på Skansebakken i Hillerød, lækkert vejr, men ikke så meget gang i hippothoe som vi havde håbet. Blev dog til et enkelt eks. ved Egedam, det gamle selene-sted i den sydlige del af Skansebakke-området. Ved Allerød Sø så vi dog ikke arten, heller ikke på Baunesletten ved Værløse, hvor den ellers har en ret talrig bestand. I Lyngby Åmose gik vi (trods godt vejr og hele 8 dage senere end arten startede der sidste år) forgæves i vores søgen efter årets første optilete. Blev derfor kun til 6 rubi. Kan dog se på F&N, at aquilonaris har startet flyvningen på Storelung i dag, så mon ikke de to andre sphagnummose-arter også snart starter? Sidste besøgte sted var tørvemosen i Farum Sortemose, hvor vi (efter et meget hurtigt tjek) kunne tilføje endnu 6 rubi til dagens iagttagelser. Fik ellers set en del atalanta på turen - mon der er gået et træk ind over Danmark fornyligt? Skrevet d. 12/6-2015 | Magnus Vest Hebsgaard | 12/6-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Også tak til Svend og John herfra. Svend: Tog du belæg eller fik fotos, den gang i Lellinge i 1997? Jeg har forsøgt at finde Bladloppen fra 1998, men den ligger desværre ikke på nettet. Derudover en enkelt hippothoe set på Skansebakken i dag, efter skydækket forsvandt om eftermiddagen. Skrevet d. 12/6-2015 | Emil Bjerregård | 11/6-2015 | Dagsommerfugle |
|
Hej John og Svend, Tak for jeres positive kommentarer. Mht. Lellinge Frihed er der jo stadig selene i skoven, så kommer der nok snarligst når jeg endnu en gang skal køre Stevns-skovene igennem efter adippe-ino-selene (tak til John Faldborg for inspiration!), og så må vi se hvad der dukker op. Et tilskud kunne være fedt, men det er nok næppe realistisk. Fokus må nu være på at få bil og kørekort så aktivitetsniveauet kan nå nye højder, og nu bliver jeg 18 i morgen og så kan det i hvert fald juridisk set lade sig gøre... Skrevet d. 11/6-2015 | Emil Bjerregård | 11/6-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Den forventede opklaring i dag kom noget senere end regnet (i hvert fald i Hillerød), men lidt over 16 var den der. Det kan man jo ikke tillade sig at gå uset hen, så måtte til Skansebakken for at få mine første hippothoe i år. Det lykkedes at finde 2 dyr siddende i vegetationen, den ene præcis samme sted hvor jeg er 99 på jeg så en hippothoe 9/6, så sikkert samme dyr. Så er juni-ræsset sparket rigtigt i gang, og mon ikke det kunne lade sig gøre at finde sig en amandus et eller andet sted heroppe i NEZ i morgen? Skrevet d. 11/6-2015 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |