| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Poul Svendsen | 9/5-2015 | Dagsommerfugle |
|
Dejligt at se nogle gøre opmærksom på de totalt fejlslagne projekter med får og kvæg, det ødelægger mere end det gavner. Det næste bliver vel at man sætter geder ud, de æder alt, også træer. Det kan man tydeligt se, hvis man besøger de græske øer i Middelhavet. En ø som Kreta mangler totalt skov, og vegetationen i bjergene ædes af geder og får.Tager man derimod til Cypern vil man se at andet billede, her er masser af skov og flot natur, hvilket skyldes at englænderne der i lang tid okkuperede øen forbød får og geder i bjergene.Men her er da en opgave for foreningen at gøre Naturfredningsforeningen og kommunerne opmærksomme på problemerne med fårene og kvæget. Vh. Poul Svendsen Skrevet d. 9/5-2015 | Magnus Vest Hebsgaard | 8/5-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Tur i lokalområdet ved Fr.værk i dag: Startede med den lille hedemose i Karsemosen, tæt på Sandkroen. Her optaltes 26 Callophrys rubi, men har nok været en de flere, da jeg var rimelig omhyggelig med at undgå at optælle potentielle gengangere. Har aldrig set så mange derude før. Dejligt, især i betragtning af at mosen er blevet meget tør efter sommerhusejerne syntes de skulle smadre området endnu mere i 1999. Tog derefter videre til Bølleljungen, hvor ydereligere 25 rubi sås. Sidste sted var Melby Overdrev, hvor Emil også dukkede op. Havde lidt håbet på en meget tidlig tages (nok lidt optimistisk i betragtning af temperaturen), men fik i stedet set ca. 40 rubi og 4-5 Pyrgys malvae, samt mødt flere fotografer. Skrevet d. 8/5-2015 | Magnus Vest Hebsgaard | 6/5-2015 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Tur med Kasper Nyberg i dag: Startede i Store Bøgeskov nv.f. Ringsted, hvor årets 2 første Boloria euphrosyne sås på skovengen. Ser ud til at den tidligere gode rydning tæt på bredden af Gyrstinge Sø er ved at gro helt til. Der sås da heller ikke noget interessant dér. Efter at have været i skoven i et par timer tog vi videre, men da Kasper var lidt i tidspres, nåede vi kun én anden lokalitet, Bjergskov ved Hvalsø. I en ganske lille tørvemose (en af de meget få på Midtsjælland) så Jørn Bittcher i 1987 en Boloria aquilonaris (Moseperlemorsommerfugl) af flere omgange. Om det har været resterne af en lille bestand i mosen, eller en tilflyver fra Kirkemosen i Ryegård Dyrehave, 6 km. derfra, skal ikke kunne siges, men allerede dengang var mosen i Bjergskov meget tilgroet. Vi havde lidt håbet på at Callophrys rubi kunne være der, men ingen sås. Der er ellers godt med Tranebær, og i øvrigt også nogle få eks. af den sjældne fattigkærplante Dyndstar. Skrevet d. 6/5-2015 | Emil Bjerregård | 6/5-2015 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Kørte lidt rundt med Arne Volf i dag på Vestsjælland. Det første sted var Eskebjerg Vesterlyng, hvor vi brugte en times tid. Ikke det store sus hér, blot 2 malvae, 1 lathonia, 1 pamphilus mv. Ingen armoricanus underligt nok, men vi var her også kun ganske kort da vi skulle videre hurtigt. Forsatte nord på til Jyderup Lyng & Gudmindrup Lyng, men her blæste det mildest talt en halv pelikan, så trods ihærdighed så vi ingen malvae som vi ellers havde sat næsen op efter. I stedet kørte vi mod Ringsted, hvor vi sluttede af i dag ved Store Bøgeskov hen mod aftenen. Desværre var det blevet temmelig overskyet, men alligevel var én euphrosyne på plads på en varm skoveng. Skønt. Skrevet d. 6/5-2015 | Steffen Johansen | 6/5-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Farum. Sortemosen. Forenden af Sortemosevej ved FDF hytten, har naturstyrelse i flere år vedligeholdt en spagnummose, med bl.a. tranebær, mosebølle og kæruld.Det flotte solskinsvejr lokkede mig,har flere gange haft Grøn busksommerfugl ( rubi ) i tankerne. Heldet var med så 25 styk. Ved den gamle mørk pletvinge (diamina)lokalitet fløj 2 Rubi langs vejen. Men citronsommerfugle og Aurora var også på vingerne. Skrevet d. 6/5-2015 | Emil Bjerregård | 5/5-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Jeg har kigget en del efter malvae i Gribskov siden 2011, men har aldrig set den der. Der er fundet en enkelt malvae i 2013 i Burevang længere nordpå i Gribskov, men jeg har faktisk kun prøvet lige deroppe 1-2 gange før i flyvetiden (endda sent på dagen) så jeg kigger på det snartligst. Og rubi, tja... Alle populationerne i Gribskov f.eks. er jo alle efterhånden temmelig små... Skrevet d. 5/5-2015 | Martin Bjerg | 5/5-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Der har nu aldrig været mange rubi i Spånelts, så den kan godt være der endnu, selvom... Synes nu ikke det lyder om noget imponerende antal i Nørresø i Gadevang ... bekymrende, hvis også rubi er på vej ud af spagnummoserne. Gribskov-malvae'erne, har altid været sådan lidt "flyttende-rundt"; når der var en god biotop, var de der et par år, inden den skyggede til, og så flyttede de igen. Så den kunne nu godt være et eller andet sted på de mange kilometer skovveje i en af de mange nye lysninger ..... hvis det ikke er kvælstofsnedfald eller en af de andre fortrædeligheder, der har taget den. Skrevet d. 5/5-2015 | Emil Bjerregård | 3/5-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Gribskov i dag: 3 rubi v. Nørresø i Gadevang, 4 rubi i Hjortesøle, 3 rubi ved Lille Gribsø og en enkelt rubi i Vandmose. Ledte forgæves efter rubi ved bl.a. Spånelt Mose endnu en gang, hvor rubi sidst er meldt i 1990'erne, og rubi var ligeledes også negativ i Maglemosen. Sluttede af omkring Stenholts Indelukke og Odderdam Vang på nogle af de gammelkendte lokaliteter for malvae hvor den stadig fandtes for i hvert fald 4-5 år siden, men som forventet så jeg ikke skyggen af malvae. Suk. Skrevet d. 3/5-2015 | Magnus Vest Hebsgaard | 2/5-2015 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Heldagstur med Emil Bjerregård, John Strange og Lars Andersen i dag: Mødtes 08:45 på Islands Brygge, hvorfra vi umiddelbart efter kørte sydpå og derefter vestover, indtil vi lidt over en time senere endte på Asnæs ved Kalundborg. Her blev Pyrgus armoricanus fundet i en 3. generation (!) sidste år, efter ikke at have været meldt på næsset siden 1919. Vi fik gennemgået området på Asnæs, hvor Pyrgus malvae også er fundet senest i 1990, men så ingen af de to arter, nok fordi det både blæste og var pænt koldt. Tog derefter til kystskrænten ved Ulstrup på Røsnæs, lige vest for Horsedalen, hvor der - trods nogen blæst - sås mindst 12 armoricanus, 4 Coenonympha pamphilus (årets første sammen med Martin's), 1 Issoria lathonia, mange Lycaena phlaeas og årets første 5 Aricia agestis. Tog derefter videre til Kongstrup Klint efter armoricanus og malvae, men så intet værd at nævne. Kørte derefter til Store Åmose i området mellem Mørkøv og Dianalund, da der i Ulkestrup Lyng og Verup Mose er fundet Callophrys rubi senest i 2001. Startede på Ulkestrup Lyng, med fokus på de to hængesæk-dækkede tørvegrave i mosens vestende, hvor der så sent som i hhv. 1977 og 1990 er fundet Moserandøje og Bølleblåfugl. Den østlige og mindste hængesæk viste sig hurtigt at være ret uinteressant; stærkt tilgroet i birk og siv og ikke en eneste af de karakteristiske fattigkærplanter sås. Vi havde noget højere forventninger til den vestlige hængesæk, da den på luftfotos så noget mere åben ud, og da det også var dér, rubi var fundet i 2001. Men desværre, også denne hængesæk var helt groet til og overskygget af birk. Det tog også lang tid af finde lidt fattigkærplanter, som kun sås på den nordlige del af hængesækken. Tuekæruld og Smalbladet Kæruld var der en del af, men næsten intet Tranebær tilbage (og kun voksende på et lille areal i halvskygge), mens der af Mosebølle kun sås et par planter ude på mosefladen (lidt flere inde i skyggen på fast grund). Mosen ser fuldstændig uegnet ud for rubi i dag, og vi så da heller ikke andet end rhamni, io og aegeria. Selvom man naturligvis skal passe på med at være for hurtig med at konstatere den slags, er det vist desværre en kendgerning at rubi er væk fra Ulkestrup Lyng, og også Verup Mose, som vi besøgte lidt senere. Her er der blevet ryddet en del nye områder, men det gamle højmoseområde er helt tørt, og nærmest ikke med andre planter end Hedelyng, Klokkelyng og Birk. Lidt Rosmarinlyng og Revling sås dog i skyggen, men Mosebøllen som arten levede på på lokaliteten, var næsten helt væk; kun 3-4 planter var at finde. En enkelt Nymphalis antiopa sås som det bedste, sammen med bl.a. Polygonia c-album, Pararge aegeria og Issoria lathonia. Sidste sted på turen var Store Bøgeskov nordvest for Ringsted, hvor målet var af finde årets første Boloria euphrosne. Det var dog ret sent på eftermiddagen (og med en del skyer), og vi så da også kun en aegeria og en tau. Skrevet d. 2/5-2015 | Martin Bjerg | 2/5-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En tur rundt i omegnen af Frederiksværk gav årets første pamphilus og lidt lathonia udover det forventede. Skrevet d. 2/5-2015 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |