| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Anders Rousing | 25/5-2016 | LFM | Dagsommerfugle |
|
1 times tur, i tidsrummet 17 til 18, i Søholtskovs sydlige del, sås arter af interesse: 3 Euprosyne (allerede ret slidte), 1 Silvicolus. Skrevet d. 26/5-2016 | Klaus Hermansen | 25/5-2016 | Meddelelse |
|
Hej Emil, Ja det er samme sammenhængende lokalitet, jeg har besøgt hvert år siden 1993. Det er gået op og ned, som vist både du og Magnus har konstateret de seneste år. De sidste år har det været en ekstremt individfattig bestand, men de er også flyttet rundt i området. Den har sikkert flere "små" steder (nicher) indenfor lokaliteten. Den har flyttet sig en del de år, jeg har besøgt stedet. For meget græsning/for lidt græsning har voldt bestanden problemer gennem årene. Bh Klaus Skrevet d. 25/5-2016 | Emil Bjerregård | 25/5-2016 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Hej Klaus, Det kommer an på hvad man definerer som Kongstrup Klint, og hvor man sætter grænsen mellem Kongstrup Klint og Timeglas Klint... Du kan se den præcise placering på fugleognatur-siden. Men ja, dejligt at armoricanus stadig kan træffes talrigt på egnede lokaliteter :) Hilsner Emil Bjerregård Skrevet d. 25/5-2016 | Klaus Hermansen | 25/5-2016 | Meddelelse |
|
Hej Emil, Når du skriver Kongstrup Klint, er det så ikke nærmere bestemt Timeglas Klint? Det sidste sted så jeg den sidste år i pænt antal i forhold for 2-3 år siden; så her er armoricanus på vej frem igen! Bh Klaus Skrevet d. 25/5-2016 | Emil Bjerregård | 25/5-2016 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Valget faldt i dag på Vestsjælland, for at raide lidt Fransk Bredpande, Pyrgus armoricanus. Dagens første stop blev Kongstrup. Lige ud for parkeringspladsen ved det afgræssede område, sås 2 cinxia samt lidt icarus, pamphilus mv. Fortsatte ud til kysten (Kongstrup Klint), og her sås hele 35 armoricanus (mindst). Dejligt at den fortsat trives på lokaliteten, især efter at individtallet for meldingerne de senere år har været ganske lavt. Derudover sås bl.a. også min første minimus i år. Videre til den klassiske lokalitet ved Horsedalen, hvor armoricanus naturligvis fløj overalt. Minimum 75 dyr blev grundigt optalt i løbet af en halv times tid, og havde jeg ikke været under tidspres havde jeg garanteret kunne presse observationstallet langt højere op. Kiggede også lidt efter malvae, men desværre forgæves. Ser ud til den er væk fra Horsedalen, efter den sidst er set i 2012 og eftersøgt mange gange forgæves siden. Efter besøget ved Horsedalen, måtte jeg lige ud og runde Røsnæs-spidsen. Her var hovedmålet Vindekilde. Her lykkedes det mig endelig at få armoricanus herfra i form af 3 eksemplarer. Dejligt, da det mislykkedes sidst jeg besøgte lokaliteten, i 2014. Fik også et cinxia i tilgift. Kørte længere ud mod spidsen af Røsnæs, hvor malvae på nordsiden er fundet tidligere i år i 2 eksemplarer. Jeg fandt desværre ingen malvae, men fik i stedet set en håndfuld cinxia mere. Dagens sidste lokalitet blev Asnæs, hvor armoricanus for 2 år siden blev genfundet efter ikke at være meldt herfra siden 1919. Desværre blæste det en del fra nordøst, hvilket vanskeliggjorde arbejdet en hel del. Ingen armoricanus blev det til, og højdepunktet på lokaliteten blev ca. 20 cinxia. Skrevet d. 25/5-2016 | Klaus Hermansen | 25/5-2016 | SZ | Dagsommerfugle |
|
Årets første Admiral i Magleby Skov set i dag. Eneste andet lidt interessante dyr her i år var en Sørgekåbe i det tidlige forår. Skrevet d. 25/5-2016 | Martin Bjerg | 24/5-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En lille sen eftermiddagstur til Melby Overdrev gav for de første tages (2), minimus (19 og cinxia (1) for mig i år. Desuden mange pamphilus og enkelte lathonia, rubi, napi og io. Skrevet d. 24/5-2016 | Emil Bjerregård | 24/5-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Nordsjælland i dag: Først lokalitet blev Melby Overdrev, hvor jeg brugte en times tid. Det gav 8 tages, 1 malvae, en del rubi samt mine første cinxia og icarus i år. Videre til Tibirke Bakker, hvor jeg endnu ikke havde set rubi i år. Fandt hurtigt én, og skyndte mig videre øst på pga. tidspres. Her var målet Heatherhill. Inden da så jeg lige min første megera i år ved Vejby. Ved Heatherhill sås af nævneværdige arter 2 rubi og en masse agestis (endnu en årsart). Næste stop var Allerød Sortemose, hvor jeg flere gange i år havde gået forgæves efter rubi. Heldigvis så jeg 5 eksemplarer denne gang. Sluttede turen af i Hjortemose i Tokkekøb Hegn, for at se om der skulle gemme sig en lille rubi-bestand. Mosen så rigtig pæn ud for arten, men desværre viste besøget, at der ikke var nogen rubi her desværre. Skrevet d. 24/5-2016 | Emil Bjerregård | 23/5-2016 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Har været lidt bagud med rapporterne de sidste dage, grundet eksamensperiode, så nu må jeg lige komme efter det igen. 19/5: Tog med Magnus Vest Hebsgaard til Skibstrup ved Hornbæk Plantage, hvor Magnus tilfældigvis havde fundet en relativt stor sphagnummose op Krak-kort. Vi havde håbet der kunne være en lille rubi-bestand der, men desværre viste det sig at mosen var ganske uinteressant. Videre til Melby Overdrev, hvor vi dog desværre ankom meget sent på dagen. Flyvningen var begrænset men vi så da lidt rubi, malvae samt en cinxia-larve. 21/5: Gadevang: 2 rubi i Nørresø og 1 rubi i Hjortesøle i ganske kedeligt vejr. 22/5: Brugte søndagen på at køre mod syd, nærmere bestemt Falster. Her ville jeg besøge skovene på det østlige Falster, for at se hvordan det stod til med diverse bestande af Rødlig Perlemorsommerfugl, Boloria euphrosyne. Startede i Hovedskov, hvor jeg i alt så 12 euphrosyne på fordelt på de tre velkendte rydninger. Ikke meget synes jeg, og især én af rydningerne virkede fuldstændig ødelagt med tilgroning af rødgran. Forhåbentlig kan der nå at klække flere dyr den kommende uge, eller også er det bare et dårligt år for arten. For man må da ikke håbe på den også er ved at forsvinde her. Kørte videre nord på til Donnemosen i Mellemskoven, hvor euphrosyne (forhåbentlig...) stadig har en lille restbestand. Ingen euphrosyne sås trods optimalt vejr, og lokaliteten var der også groet voldsomt meget til i forhold til bare sidste år. Om den kommer på vingerne her i år, må desværre siges at være tvivlsomt. Kørte yderligere nord på, til Corselitze Østerskov, hvor jeg efter lang tids eftersøgning heldigvis fandt 2 euphrosyne, så her overlever arten da endnu. Sluttede dagen af ved Horreby Lyng ved 16-tiden. Havde håbet på at se rubi, men heller ikke denne gang lykkedes det at se arten, trods en god indsats og pænt vejr. 23/5: Efter eksamen i Bioteknologi kunne jeg lige nå en kort rubi-runde i Gadevang. Startede i Spånelts Mose, men desværre var vejret mildest talt elendigt, hvilket gjorde det umuligt at finde rubi taget i betragtning af hvor lille bestanden er hér. Håbede på bedre held i Hjortesøle, hvor det da også lykkedes at se 2 rubi pga. en lille opklaring. Skyndte mig tilbage til Spånelts Mose igen, og denne gang lykkedes det at se én enkelt rubi. Dejligt, da det var den sidste kendte rubi-bestand i NEZ jeg manglede. Skrevet d. 23/5-2016 | Martin Bjerg | 23/5-2016 | LFM | Dagsommerfugle |
|
En dagstur til det lollandske gav 15 euphrosyne samt en enkelt silvicolus i Søholt samt samme sted enkelte levana og argiolus. Ellers ikke meget andet end min første pamphilus for året i Frejlev skov. Skrevet d. 23/5-2016 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |