| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Peder Skou | 12/7-2014 | Dagsommerfugle |
|
Magnus Vest Hebsgaard skrev her på siden d. 10/7 om xanthomelas (Østlig Takvinge): "De er lige klækket i dag og i går." Magnus, jeg forstår dig sådan, at du mener at det er dyr der er klækket her i Danmark. Men er det nu også den rigtige forklaring? Det er jo vildt mange individer vi ser nu, nærmest over hele landet, og det var trods alt kun ganske få individer der blev set i foråret, mest i Pinseskoven hvor der vist var 3-4 og hvor de fleste (alle?) var hanner. Måske kunne man tænke sig, at det store antal xanthomelas der er dukket op i løbet af denne uge er fløjet eller blæst hertil med den til tider kraftige og meget varme vind vi har haft? Den jeg har haft her I Åmosen så i hvert fald godt brugt ud og virkede bestemt ikke nyklækket. Også det, at dyrene dukker op nu synes jeg kunne tyde på at de ikke er klækket her. Dansk-klækkede dyr burde vel dukke op lidt senere, om et par uger eller så. Derfor forestiller jeg mig at de dyr vi nu ser i DK er overvintrende individer fra steder hvor sådanne stadig flyer, eller i hvert fald fløj, indtil de tog til Danmark. Da jeg ellers kun beskæftiger mig med målere ved jeg godt at jeg her forsøger at kloge mig på noget jeg måske ikke har forstand på. Men Magnus, jeg hører gerne hvad du siger til min teori, og selvfølgelig også hvad andre synes. Virker de dyr I ser helt nyklækkede? De bedste hilsner Peder Skou Målermand (den rigtige målermand, som Søren Østergård siger) Skrevet d. 12/7-2014 | Jakob Arnholtz | 12/7-2014 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Xanthomelas eller østlig takvinge nu også i Veddinge bakker. (1stk. Foreløbig ) Tager disse vilde løjer dog aldrig ende! Skrevet d. 12/7-2014 | Emil Bjerregård | 12/7-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En enkelt N. xanthomelas i Hillerød inden møgvejret. Skrevet d. 12/7-2014 | Magnus Vest Hebsgaard | 12/7-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Skulle lige tjekke Hundested-skovene med Martin. Desværre ingenting i det kedelige vejr (dog lidt camilla i Ullerup Skov). Imidlertid sad der dog en enkelt fuglebidt xanthomelas hjemme i haven, så det var da egentlig fint nok. Matrikelart nr. 38:-) Skrevet d. 12/7-2014 | Thomas Møller | 12/7-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Hvad er det for en larve, som Søren Ryge i dagens Politiken i sin læserbrevkasse svarer, at han ikke ved, hvad det er for nogle, men at man kan 'mase dem mellem to fingre'? Er det en takvingelarve - eller en bladlusløve(!) eller hvad? Skrevet d. 12/7-2014 | Klaus Bjerre | 11/7-2014 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Så er der også østlige takvinger i Odsherred. 2 på rødvinssnore på grunden i Rørvig. Skrevet d. 12/7-2014 | Magnus Vest Hebsgaard | 11/7-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Kørte lidt rundt med Martin B (og snore) i lokalområdet i dag. 1 xanthomelas i Ellemosen, 1 i Arresødal, 1 i Sørup Vang, 2 i Auderød Skov og 1 i Sonnerup Skov. Snorene tørrede hurtigt ud, så der har sikkert været en del flere dyr mens vi hængte dem op andre steder. Skrevet d. 11/7-2014 | Emil Bjerregård | 11/7-2014 | Dagsommerfugle |
|
1 stk N. xanthomelas Vallø Storskov, 1 stk N. xanthomelas Nyhave ved Grubberholm, 3 stk N. xanthomelas Salpetermosen, Hillerød. Skrevet d. 11/7-2014 | Frank Desting | 11/7-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
11-07-2014: Dejlig tur i det varme vejr med Robert Toft til Pinseskoven på Vestamager, hvor vi bl.a. så og fotograferede 7 Iris, 4 Ilia, 8 Østlig Takvinge, 3 Admiral, 1 Nældesommerfugl (2. gen.), 3 Skovrandøje mv. Vi sluttede af i Kongelunden med 2 Hvid Admiral. Hilsen Frank Desting FDE Skrevet d. 11/7-2014 | Peder Skou | 11/7-2014 | F | Dagsommerfugle |
|
Også i Åmosen ved Ollerup på Sydfyn har vi besøg af en xanthomelas. Desuden atalanta, c-album og en enkelt quercus på rødvinssnorene. Det er jo fantastisk at xanthomelas sådan glæder os. Fortsat god sommer. Skrevet d. 11/7-2014 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |