| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | P. Stadel | 19/4-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Og her i Hvidovre holdt en fin argiolus skovblåfugl, årets første, til i haven en kort stund, inden den flabrede videre ud i solen. Ellers er der en del io dagpåfugleøje i området, samt en enkelt rhamni citronsommerfugl. Skrevet d. 19/4-2014 | Steffen Johansen | 19/4-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Farum. 1 skovrandøje (aegeria) på en usædvanlig lokalitet, den kom flyvende på Farum Hovedgade, mens jeg nød forårssolen og en cafelatte hos den lokale bager. Det ser ud til der er kommet gang i Aurora (cardamines) så 1 i Ganløse mørke. På vej til Asserbo blev det ti 9 stk langs vejkanter. I Asserbo ikke det store sus ca. 20 citron sommerfugle og 2 dagpåfugleøje (io) Skrevet d. 19/4-2014 | Magnus Vest Hebsgaard | 15/4-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En nyklækket, men noget sløv Pararge aegeria, set flyve i en ganske lille lysning i Vinderød Skov i dag. Skrevet d. 15/4-2014 | Jakob Arnholtz | 15/4-2014 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
En forårskåd cardmines skyder påsken igang i Veddinge Bakker. Skrevet d. 15/4-2014 | Peder Skou | 15/4-2014 | F | Dagsommerfugle |
|
Så er foråret for alvor i gang her på Sydfyn: 1 stk. aurora-han i dag i Åmosen ved Ollerup. God påske. Skrevet d. 15/4-2014 | Erik Steen Larsen | 15/4-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Vedr. atalantas overvintring: I vinteren 2006-2007 sås langt flere overvintrende eksemplarer end det er tilfældet i år. I bugbase er der således registreret ca. 200 observationer i perioden 01-01-2007 til 31-03-2007 (de tidligste fouragerende primo februar på Samsø) mens det tilsvarende tal for i år er 20 (og 20 i Naturbasen på fugle&natur). Skrevet d. 15/4-2014 | Svend Kaaber | 14/4-2014 | Dagsommerfugle |
|
Aarhus V, 14.april 2014 Det er ikke fordi der ses mange dagsommerfugle i vor have i dette milde forår: men i dag fløj der en art forbi, som jeg ikke tidligere har set så tidligt her, selv om den i eftersommeren normalt er daglig gæst: en overvintret admiral. Den slutter sig imidlertid fint til de mange iagttagelser om arten, der i dette år meldes, også fra Jylland og som viser, at det i år er lykkedes for mange eksemplarer at overvintre hos os. Det må vel også være det første år, hvor arten har held dertil. Og i år er der også tilstrækkeligt med fødeemner til disse eksemplarer. Jeg håber, at der er behjertede sjæle, der vil samle oplysningerne sammen; for efter 65 års faunistisk arbejde må der være andre yngre kræfter, som vil eller kan tage mit arbejde op på dette område, så jeg kan hellige mig arbejdet som iagttager. Venligst Svend Kaaber Skrevet d. 14/4-2014 | Steffen Johansen | 12/4-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Pinseskoven. Atter nogle dejlige timer på denne fine lokalitet, i selskab med Lars Andersen og flere. Her fløj citronsommerfugle, dagpåfugleøje, admiral, det hvide C og en meget perfekt fotogen sørgekåbe ,der efter rigeligt med rødvin lod sig forevige af diverse fotografer. Som en anden model viste den sig fra alle sider. :) Skrevet d. 12/4-2014 | Ole Fogh Nielsen | 11/4-2014 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Ry: 1 skovrandøje (P. aegeria) på vingerne. Skrevet d. 11/4-2014 | Lars Andersen | 7/4-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Siden d. 20 marts hvor jeg sidst fotograferede den Østlige Takvinge i Pinseskoven, har jeg kun observeret den nogle gange uden foto d. 23 - 30 & 31 marts. Desværre kom jeg ikke tæt nok på dem til at få ID på dyrene, ØV! Men i dag d. 7 april 2014 lykkedes det at fotograferer en Østlig Takvinge igen! Der har været en periode med ustabil vejr, hvor temperaturen sjældent kom over 8 grader. Først i går kom den en anelse højere op. Og det var først idag kl. 12:20 at solen kom igennem skyerne. Jeg fik travlt med at cykle afsted, ude i Pinseskoven hvor jeg ankom kl. 12:35, kl. 12:50 så jeg den første dagsommerfugl en Dagpåfugleøje flyve forbi, kl. 12:59 så jeg en slidt Sørgekåbe han som jeg har set tidligere, og fotograferede igen. Men så kl. 13:07 dukkede der en rød takvinge op, det var den lille Østlig Takvinge han som jeg ikke har set siden d. 11 marts! Det lykkedes mig at få en del billeder og lidt film af den. Tænk der er gået 26 dage siden jeg så denne han sidst? Den er blevet mere hvid i sømkant, men ellers holder den sig forbavsende flot. Desværre begyndte skyerne at trække sig sammen igen kl. 13:20 så måtte jeg cykle hjem igen. Allerede kl. 14:00 sad jeg foran skærmen og tjekkede mine skud og film. Det var en kort tur. Se den på; http://www.danske-natur.dk/index.html Skrevet d. 7/4-2014 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |