| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Poul Szyska | 13/3-2015 | Meddelelse |
|
Jeg er skyldig i mejsekasser! Skrevet d. 13/3-2015 | Peder Skou | 13/3-2015 | Meddelelse |
|
EFTERLYSNING Han Hongxiang, målerforsker ved det kinesiske akademi i Beijing, har spurgt mig, om jeg kan skaffe hende 5 friske eksemplarer af APOCHEIMA HISPIDARIA. Det vil jeg selvfølgelig gerne hjælpe hende med, men hispidaria er ikke en art der flyver her i Åmosen hvor jeg bor. Derfor er jeg aftager til hanner af arten, hvis nogen fanger dem. Det nemmeste er jo, hvis nogen har arten flyvende i baghaven. Eksemplarerne skal bruges i forbindelse med nogle molekylære undersøgeler, og de må helst ikke være fanget i en fælde med gift og helst ikke være aflivet med gift, men derimod meget gerne være aflivet i en fryser. Da det er en tidligt flyvende art skal den nok have flere døgn i fryseren. Hvis du mener at du kan hjælpe mig, så kontakt mig gerne på forhånd på 6226 3737 eller info@apollobooks.dk. De bedste hilsner Peder Skrevet d. 13/3-2015 | Bjarne Skule | 13/3-2015 | NEZ | Natsommerfugle |
|
Veksø, Sjælland: årets første snoreudhængning egt. efter xanthomelas i eftermiddagstimerne onsdag (11.3) nåede kun at tiltrække skyer, så alt blev mørkt-agtigt - men da natten så faldt på kom årets første rubiginosa (vau 2 stk.) på snorene. - og en forfærdelig masse store kældermyg, der nok så fornøjede samlede energi til at sikre artens bestand fremadrettet. Bjarne Skrevet d. 13/3-2015 | Martin Bjerg | 13/3-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Ja mejsekasser; også en af mine yndlingsaversioner. Godt du fik xanthomelas i lokalområdet Allan. Og Emil; min fra Strøgårdsvang, den 9. og 11. marts, var et andet eksemplar end jeres kan jeg se på billeder. Min er nok fløjet ud for at lægge æg efter besøg med jeres. Skrevet d. 13/3-2015 | Allan Bornø Clausen | 12/3-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Uggeløse skov ved langsødalen: 3 gang var lykkens gang. Efter solens indtog i weekenden har jeg tjekket den lokale skov for takvinger og idag viste sig den første xantomelas. Stor flot, sikkert hun. Yngel skal det nok blive til med de mange observationer, men man kan frygte at den kunstig store mejsebestend, grundet folks overfodring om vinteren, står klar med kniv og gaffel når larverne klækker i pilebuskene. Her kan vi tale om en bred folkelig indsats for at begrænse de danske dagsommerfugle mfl. Skrevet d. 12/3-2015 | Emil Bjerregård | 12/3-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Kørte lidt rundt i eftermiddags i Hillerød Øst efter lidt takvinger. 4 urticae ved Selskov samt 10 urticae ved Sofienborg. Lige i nærheden måtte jeg lige forbi Martins xanthomelas ved Strøgårdsvang, Gadevang og se om den var der. Det var den. Skrevet d. 12/3-2015 | Jan Fischer Rasmussen | 11/3-2015 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Grevinge Skov Jeg havde lige 20 minutter, mens jeg ventede på en kollega. De blev tilbragt i det varmeste hjørne, jeg kunne finde. Det gav observationer af 1 rhamni (han), 2 urticae og ikke mindst en nydelig omend lille xanthomelas. Skrevet d. 12/3-2015 | Svwnd Kaaber | 11/3-2015 | EJ | Natsommerfugle |
|
Aarhus V 11.MARTS 2014. Kl. 21.15 sad årets første Hibernia marginaria på ruden til arbejdsværelset, selvom det har blæst køligt fra nordøst og temperaturen ikke har været over +8-9 grader C.Der fløj også en citronsommerfugl rundt i haven ved 11-tiden. Derimod så vi ingen dagsommerfugle på en biltur fra kl. 13-16 på Mols, kun en Achlya flavicornis på en butiksrude i Ebeltoft. Men derude fryser det stadig om natten. Så foråret er godt på vej herovre også. Skrevet d. 11/3-2015 | Emil Bjerregård | 11/3-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Tjekkede lidt takvinger i Hillerød ud i dag. Forsøgte lige at se xanthomelas ved Bøgelund, Præstevangen igen, men i dag uden held. Dog fløj 2-3 urticae rundt. Desuden 1 enkelt urticae ved Salpetermosen. Og nu bliver det koldt. Hmmm. Skrevet d. 11/3-2015 | Roland Jacobsen | 11/3-2015 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Så er østlig takvinge også på vingerne på Samsø i det fine vejr. Østerhede 11.03-2015 Skrevet d. 11/3-2015 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |