| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Knud Bech | 15/2-2015 | Meddelelse |
|
Hej Peder, jeg vil meget gerne have lov til at taste de "bedre" dyr ind i Bugbase. Skrevet d. 15/2-2015 | Peder Skou | 15/2-2015 | Meddelelse |
|
Hej Erik Steen. Samlingen var på auktion fra Lauritz.com i Odense, så pga Lars' oplysning kørte jeg fredag formiddag derind for at se nærmere på dyrene. Det er mig der købte den. Jeg syntes det var ubærligt hvis den havnede som væg-dekoration på et værtshus eller lignende. Da jeg kun arbejder med målere og samlingen kun indeholdt ugler, så har jeg ikke noget bruge den til. Så jeg forærer den nok til et museum i udlandet. De danske museer har ikke plads til overs. Prisen? Tja, jeg har ikke lige Benfidans prisliste ved hånden, men jeg har vel ikke givet mere end nye kasser ville have kostet. Og så har jeg fået mindst 3000 pænt præparerede og etiketterede ugler oveni. Der er enkelte udenlandske dyr imellem og især blandt disse er der en del skæverter hvad angår bestemmelsen. Hvis nogen har lyst til at lægge de mange dyr ind på bugbase er de velkommen. Skrevet d. 15/2-2015 | Erik Steen Larsen | 15/2-2015 | Meddelelse |
|
Hej Lars, Ja to personer har åbenbart budt prisen op på knap kr. 4000,- inkl. salær (ca. kr. 190,-/kasse). Hold da op! Samleren er P.H. Hansen. Der er både degenerana, pacta og algira, men de må være udenlandske. Desuden gode danske dyr, der burde have været indtastet i bugbase :-( Skrevet d. 15/2-2015 | Per Stadel | 13/2-2015 | Meddelelse |
|
Hej alle, Da der åbenbart nu er ved at komme gang i forårsklækningen, så har jeg genaktiveret vores side, hvor man kan se årets første observationer sammenholdt med de samme fra 2014. Du finder den via link fra vores forside. Det er dog kun observationer indtastet i Bugbase. Har du ikke adgang til databasen, så skriv din obs. her, så kan vi sætte den ind. Hilsen Per Stadel Skrevet d. 13/2-2015 | Lars Andersen | 13/2-2015 | NEZ | Meddelelse |
|
Her en samling a 21 kasser med Noctuidae på Lauritz.com. http://www.lauritz.com/da/auktion/sommerfuglesamling-21-kasser-overvejende-danske-21-kasser/i3706506/ Skrevet d. 13/2-2015 | Anders Beltoft | 11/2-2015 | WJ | Natsommerfugle |
|
Så kom den første natdyr til lyset her i haven i Bramming. En han af Phigalis pilosaria var blevet tiltrukket af UV-lyset, og sad pæn og nydeligt på lagenet. Den er naturligvis helt frisk og fin. Et dejligt gensyn af arten, og en skøn tanke om starten på en ny sæson - herligt! Skrevet d. 11/2-2015 | Peder Skou | 10/2-2015 | Natsommerfugle |
|
Hej Per. I Baden-Württemberg flyver primaria allerede fra slutningen af december og indtil ind i marts, mens rupicapraria først flyver fra begyndelsen af februar og indtil slutningen af marts eller begyndelsen af april. For begge arter selvfølgelig med variation fra år til år, alt efter hvordan vinteren forløber. I Danmark er primaria også den tidligste, men det er bestemt ikke mit indtryk, at ´rupicapraria hos os starter en måned senere. Så Per, kan du ikke prøve at holde øje med hvornår de først rupicapraria begynder at dukke op ved Moesgård i år? Skrevet d. 10/2-2015 | Per Adel | 10/2-2015 | Dagsommerfugle |
|
Hej Peder Det må være , som du skriver , at det det var en af de aller første dage den flyver. De var alle dugfriske. Så også kun en 4-5 stykker på vingerne. Resten sad nok og ventede på at tøserne skulle ankomme !!!!! Tror ikke den flyver/kravler ret længe før den bliver afløst af søster/broder arten. Sidste år , samme sted , d. 26/2 var der mere end 150 Rubicapraria. Her var der dog masser af hunner. Steffen K. Og jeg så næsten 20 stk. Go sæson til alle fra det Jydske Kh Per Skrevet d. 10/2-2015 | Peder Skou | 9/2-2015 | Natsommerfugle |
|
Hej Per. Det gik stærkt med at primaria kom frem efter frosten. Umiddelbart vil jeg tro, at grunden til at du ikke har set primaria-hunner i aften er, at arten kun har været fremme i ganske få nætter og hunnerne er for de fleste arters vedkommende lidt senere end hannerne. Jeg har også været uden en del gange i de senere år for om muligt at finde primaria-hunner. Det er hidtil ikke lykkedes. Jeg har været ude først på aftenen og nok ikke senere end kl. 20. Man skulle synes, at hvis der er hunner, så ville de blive afsløret ved at være i gang med at parre sig med en han som er let at se. Jeg har netop læst op på arten i udenlandsk litteratur og der omtales det kun at både hanner og hunner kan findes om aftenen på grene og kviste af tjørn og slåen. Det nærmeste vi kommer et tidspunkt er Skinner der skriver, at hannerne flyver fra skummingen (jeg synes nu altid at de sidder stille) og de kan senere findes sammen med hunnen på stammer og grene af tjørn og slåen. For årtier siden klækkede jeg arten, og dengang så jeg hvordan hunnerne om dagen sidder og klemmer sig ned i en grenvinkel. På den måde må de være næsten umulige af få øje på. Om natten burde de opføre sig anderledes og sidder rimeligt frit fremme så deres feromoner kan komme omkring så hannerne kan finde dem. Så er 2015-sæsonen skudt igang. Hurra. Skrevet d. 9/2-2015 | Per adel | 9/2-2015 | EJ | Natsommerfugle |
|
Her til aften var jeg et smut på en times tid ved Moesgård strand. Så godt 60 Primaria dog alle hanner. Så ingen hunner og det var selvfølgelig dem jeg var ude efter. Klækker de senere på aftenen eller hvad ???? Andet år i træk med samme resultat æv. Nå men det var da årets første sommerfugle tur. Dejligt. Skrevet d. 9/2-2015 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |