| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Svend Kaaber | 6/2-2015 | EJ | Natsommerfugle |
|
Vedr. Theria primaria. Jeg har ikke været ude selv i år for at opleve arten.For her i Aarhus-området har der ligget alt for meget sne de seneste to uger, ligesom nattefrosten har været konstant. Men her i aften ved 20.30-tiden sidder den første Orthosia gothica-han på vinduet i mit arbejdsrum og sneen i haven er smeltet kraftigt i dagens løb.Nu tror jeg, at primaria er klækket ved Moesgård strand. Med ønsket om god jagt for sæsonen 2015. Svend Kaaber Skrevet d. 6/2-2015 | Peder Skou | 5/2-2015 | F | Meddelelse |
|
Hej Erik og Knud. Tak for Jeres oplysninger. Jeg er stadig mystificeret over at jeg ikke finder primaria når jeg leder efter den i januar når vejret har været mildt og med pæne plus-grader. Faktisk har jeg ledt efter arten ved Lehnskov Strand når det var mildt ultimo januar i de sidste 6-7 år. På trods af at lokaliteten er placeret hvad jeg ser som optimalt for tidlig flyvning, så har primaria altid glimret ved sit fravær. Men så må jeg jo bare blive ved til det lykkes. Skrevet d. 5/2-2015 | Knud Bech | 5/2-2015 | Natsommerfugle |
|
primaria I bugbase er der observationer af arten fra januar i årene 2003, 2008 og 2009. Tidligste dato er den 17.januar 2008. Startflyvetiden er naturligvis afhængig af vejret. Desuden af hvornår folk kigger efter den og taster observationer ind i Bugbase. Skrevet d. 5/2-2015 | Erik Steen Larsen | 5/2-2015 | Natsommerfugle |
|
I bugbase har jeg kigget på 4 tidlige observationer af Theria primaria, og sammenlignet med vejret i slutningen af januar 2015: 4/2-1992, Mariager, EJ: Lidt svært at finde præcise data, men vinteren var generelt mild. Det var året hvor El Niño satte præg på vejret også i DK (bl.a. 60 dage uden regn i juni-aug). De sidste dage i januar skulle dog have været kolde, men i starten af februar var landsgennemsnittet mellem 0-5 graders varme. 3/2-2002, Damsbo, F: 14 dage med dagtemperaturer mellem 5-10 grader uden nattefrost. Toppede faktisk d. 3/2 med en dagtemperatur på 12-13 grader. 3/2-2004, Magleby Skov, SZ: Få dage med dagtemperaturer over 5 grader efter en kortere periode med hård nattefrost i slutningen af januar. Den 3/2 toppede dagstemperaturen med 12 grader og forblev over 10 grader de efterfølgende dage uden nattefrost. Primaria blev også fundet ved Mariager d. 6/2. 5-6/2-2008, Magleby Skov, SZ: Mild januar med dagtemperaturer over 5 grader. Ingen nattefrost i januar bortset fra den første uge efter Nytår. Den 5-6/2 lå dagtemperaturene på 7-8 grader. 2015: Lun januar med dagtemperaturer i første halvdel af januar mellem 5-10 grader og ingen nattefrost. Sidste halvdel af måneden med faldende temperaturer og nattefrost. Den 27/1 var dagtemperaturen ca. 6 grader mens temperaturen den 30/1 var ca. 3 grader og efterfølgende nattefrost. Skrevet d. 5/2-2015 | Peder Skou | 0/0-0000 | F | Natsommerfugle |
|
Den 27. januar var Steen Hyldsgaard og jeg ved Lehnskov Strand vest for Svendborg for at lede efter Theria primaria. Den 30. januar var jeg afsted alene til samme sted. Begge gange glimrede primaria ved sit fravær. Det undrer mig, at der ikke er enkelte eksemplarer at finde i så mild en januar som vi har haft i år. Slåen-bevoksningen, som primaria lever på ved Lehnskov Strand ligger i et sydvendt skovbryn og helt ud til kysten, så beliggenheden kan næppe være mere optimal for at arten klækker tidligt. En italiensk bekendt har i Midtitalien fundet primaria i 900 m højde fra den 9. januar hvor temperaturerne dér var på niveau med det vi har haft igennem det meste af januar. Åbenbart har danske primaria ikke de samme arveanlæg som de midtitalienske for at flyve tidligt. Iøvrigt har min italienske bekendt fundet primaria og brumata på de samme aftener, noget der næppe vil kunne ske her i Danmark. Skrevet d. 3/2-2015 | Per Adel | 20/1-2015 | Dagsommerfugle |
|
Ja det lyder jo billigt Peder men kan vel alligevel blive en høj stk. Pris når flybilletten, hotellet og ikke at forglemme uzo'en skal lægges til !!!! Til jan må jeg sige at i lige selv må slå jer sammen og købe dem. Firmaet sælger dem nok også stykvis men mod et mindre tillæg. Ring og snak med Henrik. Iøvrigt har jeg talt med Søren Dyrsted der er i besiddelse af et specktrometer der kan måle UV stråling. Han bedyrer at for nye pærer er forskellen mellem de klare og de hvide vist nærmest religiøst betonet. Har også kigget på den type de kalder "de luxe". De har en længere levetid og højere pris men jeg tror ikke de har helt så meget UV da jeg mener de er lavet for at give en mere behageligt og dagslys agtigt lys. 10-12.000 brændetimer for en alm. Pære rækker vel også til nogle sæsoner. Har vist selv købt så det passer med at jeg bliver ca. 119 år gammel !!!!!!! Kh Per Skrevet d. 20/1-2015 | Peder Skou | 18/1-2015 | Meddelelse |
|
Apropos kviksølvpærer, så har købmanden ved vejen ud mod Store Prespa søen i det nordvestlige Grækenland en pæn bunke 125 W hg pærer som han sælger for 5 Euro stykket! :-) Hvis nogen kommer forbi dér så peger jeg ham gerne ud på google earth. Skrevet d. 18/1-2015 | Jan Trepax | 18/1-2015 | F | Meddelelse |
|
Tak for informationen om kviksølvpærer, Per. Jeg er med på en bestilling, håber der er andre også. Jeg er blevet "fanget" lidt med bukserne nede. Har købt klare pærer de seneste gange der er blevet lavet fælles bestilling, men de er godt nok ringe, har stort set intet tilbage. De første jeg fik for snart mange år siden holdt utroligt godt, så derfor bestilte jeg kun to 125 og en 250 de seneste to gange. Så mente jeg at jeg kunne klare mig tiden ud, men vorherre bevar os. På to af 125W pærerne gik lodningerne fra inden i pærerne, så nu er man lidt desperat. Bedste hilsner og godt nytår til alle. Skrevet d. 18/1-2015 | Birgit Nielsen | 13/1-2015 | NEZ | Natsommerfugle |
|
Hej Poul. Tak for dit meget nyttige svar. Jeg glæder mig allerede til at komme i gang. Min have er på 1 tønde land, som ligger ned til en lille mose. Den består mest af natur med lidt fugle-og sommerfuglevenlig bevoksning rundt omkring. Til webmaster: Luk venligst ikke siden, fordi negative elementer optræder uheldigt. Du straffer alle os ordentlige mennesker, som har glæde af siden. Hilsen Birgit Skrevet d. 13/1-2015 | Paul René Orlien | 11/1-2015 | Meddelelse |
|
Hej Birgit, Allerede når frostmålerne er på vingerne kan du få dem i "kassen" ! Lidt afhængigt af hvornår varmen øges (til 6-8 grader) kan de første arter vise sig. Det sker som regel i løbet marts. De almindeligste af målere vil nok være pilosaria (som nok er den tidligste (dvs. nogle år allerede i februar) sammen med primaria, sidstnævnte er dog ikke almindelig) og marginaria, men andre kan vise sig alt efter hvordan lokaliteten (vel din have) ser ud ... Dertil kommer de overvintrende ugler bla. conistraerne som vaccinii og rubiginosa ... De første nyklækkede ugler er orthosierne, de starter som regel sidst i marts :-) Paul Skrevet d. 11/1-2015 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |