| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Thomas Møller | 5/9-2013 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Enig med Peder Skou - med den tilføjelse, at det ikke altid nødvendigvis er 'aktiv' ødelægggelse af levesteder, der udrydder sommerfuglepopulationer. Diffus og til dels langtransporteret kvælstof eutrofierer jordbunden overalt og dermed vegetatonen og medfører hurtigere tilgroning og dette gør sig i stigende grad gældende ikke mindst i skovene, hvor bar skovbund og nøjsomme urtesamfund erstattes af tæt og høj, næringskrævende vegetation, som bl.a. euphrosyne ikke kan overleve med. Som følge af dette har det netop været i private skove med stor dynamik, at denne art har overlevet længst. Og det er derfor en sandhed med modifikationer, når der i det seneste nummer af Natur&Miljø står, at denne art trues specielt af intensiv skovdrift. Men det er i øvrigt særdeles glædeligt, at sommerfuglene er begyndt at nyde så stor opmærksomhed, at Natur&Miljø ligefrem laver et temanummer om disse! :) Ps.: Er netop hjemvendt fra en 10-dages ferie i New York. For vildt! Temp. vel mellem 22 og 33 grader døgnet rundt.. Der var overraskende grønt og træerne i parker og langs veje - mange mindre veje ligger nærmest hen i mørke af bare frodigt voksende træer - huser cikader, så man føler sig hensat til noget helt andet end lige NY. Og så var der også store og flotte sommerfugle - mange svalehaler - af forskellig slags at nyde i de mere naturprægede områder af bl.a. Central Park (ca. 800 m x 3600 m). Faktisk skulle man kunne møde mere end 80 forskellige dagsommerfugle i New York City! Dog med Long Island inkluderet. Og de er faneme flotte! :) Skrevet d. 5/9-2013 | Martin | 5/9-2013 | Dagsommerfugle |
|
Ja sådan er det med "lovtekst". I naturfredningsloven, står som Jørgen skriver vedrørende private skove "Det er ikke tilladt at foretage erhvervsmæssig indsamling af nødder, bær, svampe, frø og kogler, blomster, urter, grene, kviste, mos og lav m.v. Indsamling i begrænset omfang til privat brug er tilladt, dog må kogler kun tages fra skovbunden og grene og kviste må ikke indsamles i bevoksninger, hvor der oparbejdes pyntegrønt". Skovforeningen tilføjer, at man som tommelfingerregel må have, hvad man kan bære i en plasticpose. Læg i lovteksten mærke til det lille "mv", som Jørgen ikke har med i sin tekst, som vel kan underbygge at indsamling af diverse insekter er tilladt og andet "værdiløst" er ok, hvis man fx ikke bryder andre love, fx jagtloven osv osv. Grundtanken i lovteksten er, at man ikke må tage sager, der har en værdi i penge fra ejerens skov. Som Peder skriver, er der næppe nogle der har overvejet, at der er folk, der kunne finde på at indsamle en sten, edderkopper, vand- eller jordprøver, snegle, fluer, bier, sommerfugle osv., men det gør det altså ikke forbudt at gøre det pr automatik. Uden specifik omtale, er det faktisk kun andre love, der kan gøre det ulovligt fx jagtloven og enkeltfredningerne af fx diverse insektarter som Sortplettet Blåfugl osv. Jeg har spurgt en klog, som burde vide, og vender tilbage, når der er svar. Skrevet d. 5/9-2013 | Peder Skou | 5/9-2013 | Dagsommerfugle |
|
Jeg er ikke sikker på, at der er belæg i lovgivningen for Jørgen Muncks holdning om, at man ikke må indsamle dagsommerfugle i private skove, blot fordi det ikke er nævnt. Hvis Jørgen Munch har ret, så må dagsommerfugle altså være skovejerens private ejendom ligesom alle andre insekter i skoven er det og alle fugle der færdes i og over skoven er det osv osv. Jeg kan ikke forestille mig at nogen skovejer opfatter sig selv som ejer af de insekter han/hun har i sin skov. Jeg tror snarere, at forklaringen er, at absolut ingen har tænkt på insekterne i denne sammenhæng. Det med at man kun må færdes på vej og sti begrænser i sig selv mulighederne. Jeg er ikke sikker på hvad det er der er Jørgen Munchs ærinde. De store problemer for skoven sommerfugle er ikke sommerfugleinteresserede, men derimod nutidens dyrkningsmetoder i skovene hvor det værste nok er, at man nu om stunder sprøjter mod "ukrudt" i de første 4 år i nyplantninger. Så der er dælme ikke noget at sige til at de fleste af perlemorssommerfuglene er ved at forsvinde eller allerede er forsvundet. Forarmningen af den danske natur, eller den såkaldte natur, fortsætter med rivende fart. En hel række dagsommerfugle er uddøde i Danmark igennem de senere årtier og i alle tilfælde har ødelæggelsen af levestederne været årsagen. For alle disse arters vedkommende har entomologerne forsøgt at råbe myndighederne op og bedt om at der blev gjort noget, og intet eller meget lidt, og slet ikke nok, skete. Kun aurinia og arion, der begge står på Bern-konventionens lister, er det lykkedes myndighederne at redde og dette er nok i virkeligheden kun sket med kraftig medvirken fra amatør-entomologernes side. Skrevet d. 5/9-2013 | Jørgen Munck | 4/9-2013 | Dagsommerfugle |
|
Iflg. Dansk Skovforening med henvisning til Naturbeskyttelsesloven §23- Må man i private skove følgende: - samle svampe, nødder, bær, frø, kogler fra skovbunden, mos, lav, grene og kviste - men kun hvad man kan nå fra vej og sti. Der er derfor ingen tvivl om, at det ikke er tilladt at indsamle eksempelvis sommerfugle uden skovejerens tilladelse i private skove. Skrevet d. 4/9-2013 | Lars Andersen | 4/9-2013 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Til Svend Kaaber. Det er godt gået ang. C. marshalli fundet. Jeg vil selv forsøge at lede efter gnav i Pelargonier i div. kolonihaver på Amager. Og glem ikke at i de nærmeste dage når det bliver solskin kan der dukke nyklækkede op. I Sverige blev den første Trädgårdsblåvinge/Bronzeblåfugl fundet d. 4 september 2010; 1 stk. Adolfsberg, Närke, af Mikael Ramnerö. Skrevet d. 4/9-2013 | Peter Augustinus | 2/9-2013 | NEJ | Dagsommerfugle |
|
Det er 2 år siden, jeg sidst så en Guldhale på Læsø. I dag så jeg igen en Guldhale - og kun 50 meter fra, hvor jeg så den for 2 år siden. Den satte sig på en moden vindrueklase med vingerne foldet ud. Antallet af sommerfugle er i øvrigt faldet mærkbart i den sidste uges tid. Dagpåfugleøje forsvandt for 4 dage siden stort set fra den ene dag til den næste. Enkelte Tidselsommerfugle flyver hist og pist. Skrevet d. 2/9-2013 | Peter Augustinus | 1/9-2013 | NEJ | Dagsommerfugle |
|
Jeg observerede i går en Admiral på Læsø. Årsagen til at jeg skriver dette hænger sammen med, at det kun er den anden Admiral, jeg har set på øen i de sidste 3 måneder - hvilket er meget usædvanligt. Admiralen plejer at være almindelig på øen hele sommeren. Den fløj i øvrigt på åben mark i én meters højde helt upåvirket af en sidevind på 11 sekundmeter. Skrevet d. 1/9-2013 | Magnus Vest Hebsgaard | 28/8-2013 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Inspireret af Svend Kaaber's beretning, kiggede jeg i dag efter marshalli-larver i Asserbo Planteskoles pelargonier, dog uden gevinst. Ellers har jeg kigget efter Thecla betulae rundt omkring, her i Halsnæs Kommune. Den er fortsat talrig 3 steder i Vinderød Skov, men jeg finder den kun fåtalligt på Arrenakke Bakke (ved Asserbo/Karsemosen). På den gammelkendte lokalitet omkring Bakkestien ved Lille Kregme, har jeg endnu ikke formået at se den. Her fandtes tidligere en af Danmarks bedste (måske den bedste) bestande, men nu er det meste af hovedyngleområdet ryddet fuldstændig for (kun) mirabelletræer, og gyldenrisen er også blevet slået. Ellers har jeg set Guldhalen et par steder ved Tibirke Sand. Dejligt at den er så almindelig her i området, og at den er ved at sprede sig i resten af landet. Skrevet d. 28/8-2013 | Svend Kaaber | 26/8-2013 | WJ | Dagsommerfugle |
|
26.8.2013. Cacyreus marshalli. En dagsommerfugl, som i år yngler for næsen af danske samlere. Hele sommeren har jeg bemærket at en af vore frilandspelargonier udviklede flere og flere cirkulære huller i sine blade her i vor lukkede have i Aarhus V. først i går tog jeg mig sammen for at finde ud af, hvem synderen var. Det viste sig, at der i en lyserød uudsprungen knop sad en halvvoksen grøn- og rødstribet lycaenide-larve, som matcher beskrivelsen af arten C.marshalli hos Tolman, Lewington og Trolle: Europas sommerfugle fra 1998. Planten viste spor efter talrige larver, som sandsynligvis ikke har kunnet tåle de kølige nætter, der råder for tiden. En hurtig forespørgsel blandt familie, naboer og venner spredt over det meste af landet viser, at mange, især kvinder har bemærket disse karakteristiske gnavspor på deres frilandspelargonier, men ikke tillagt dem særlig betydning. Og hos det dominerende danske samlerhierarki er der jo kun tale om en observationsart, som betragtes som indslæbt, hvad der heller ikke kan afvises. Men i år har arten tilsyneladende haft gode vilkår på friland på grund af de mange soltimer, og jeg tror at der i løbet af september vil blive fundet danske eksemplarer flere steder, som alle har startet deres livscyklus i et hollandsk pelargonie-gartneri. Jeg håber at de unge sjællandske dommedagsprofeter kan glæde sig over at lede efter en ny dansk art inden sensommeren går helt på hæld. God jagt og sørg for at respektere de private grundejeres parcelhushaver. Venlig hilsen Svend Kaaber Skrevet d. 26/8-2013 | Jørgen Munck | 26/8-2013 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Jeg vil foreslå at foreningen tager kontakt til Skov- og Naturstyrelsen, for at få præciseret hvorledes Naturfredningsloven skal forstås, da der øjensynligt hersker en del tvivl om dette blandt medlemmerne, nu de har givet grønt lys for indsamling af Spejlbredpander. Skrevet d. 26/8-2013 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |