| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Kent Bovin | 1/8-2014 | F | Dagsommerfugle |
|
Til Michael Kavin: Må indrømme, at jeg ikke selv nærlæste planchen med info om højlandskvæget. Det gjorde min familie derimod, og vi fik det indtryk, at de gik overalt eftersom alt lucerne var væk fra toppen af bakken, ja i hele det indhegnede område. Der var kun lucerne (og andre, blomstrende planter) på de smalle stier langs indhegningen. Selve kvæget stod i skyggen af nogle træer meget længere nede på maden. Skrevet d. 1/8-2014 | Steffen Johansen | 31/7-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Ganløse By. Så kom der en ny art i haven, kl 12,40 sad der en Guldhale (betulae) han på bananlokningen. Desværre kun i kort tid nåede ikke foto. Skrevet d. 31/7-2014 | Søren Risager | 31/7-2014 | SZ | Dagsommerfugle |
|
Næstved: Den 13.07.2014 gik jeg en tur i Fællesejeskoven ved Næstved for at se, om jeg kunne se nogle spændende og interessante dagsommerfuglearter dér, og det ku´ jeg såmænd. I den anden skovlysning, jeg kom til, der var en stor én af slagsen, var der et stort parti med blomstrende tidsler, i hvilke der sad en Polygonia C-album og en Argynnis Paphia og sugede nektar. På samme tid fløj to kejserkåber i ring oppe i luften. Kort tid efter satte en Araschnia Levana sig og sugede nektar på én af de blomstrende tidsler. I en anden skovlysning så jeg endnu en Levana og en Polyommatus Icarus. Det er fedt, at kejserkåben er begyndt at yngle i Fællesejeskoven ved Næstved. Jeg har aldrig set den der før. Skrevet d. 31/7-2014 | Søren Risager | 31/7-2014 | SZ | Dagsommerfugle |
|
Næstved: Den 18.07.2014 fangede jeg med mit sommerfuglenet 1 stk. Nymphalis Xanthomelas på en lilla blomst på en buddleia-busk i mine forældres have i Næstved, hvor den sad og sugede nektar. Så glor man lidt eller snarere meget, når man ser en så usædvanlig og overordentligt sjælden dagsommerfugl som Nymphalis Xanthomelas på dansk grund. Jeg har aldrig tidligere set hverken den eller Nymphalis Polychloros i Danmark, og jeg har samlet på sommerfugle siden 1978. Skrevet d. 31/7-2014 | Steffen Johansen | 30/7-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Hej Per Har også haft fornøjelsen af Vespa Crabro, søndag aften kl.23,15 så jeg til bananlokningen i haven, blev noget overrasket da 2 Stor gedehams lettede summende i pandelygtens skær. Ganløse Ore så til lokningen,4 admiraler sad på et 5m højt elmetræ,ved nærmere eftersyn blødte det fra flere sår, ivrigt besøgt af fluer , store og små hvepse. Det er uden tvivl angrebet af Moskusbuk i dag sad der 2 på stammen og i søndags 1. Bliver spændende at se om det også kan lokke nogle gode dag dyr til. Skrevet d. 30/7-2014 | Michael Kavin | 30/7-2014 | F | Meddelelse |
|
Situationen på Bobakker genoprettes snarligt - dyrene fjernes fra det gode sted. Miseren skyldtes tørken og manglende kommunikation. Jeg henviser til tråden på fugleognatur.dk (Jan F. Rasmussens link i tidligere meddelelse). Skrevet d. 30/7-2014 | Jan Fischer Rasmussen | 30/7-2014 | F | Dagsommerfugle |
|
Lyder godt med nigrata Michael! Jeg har kun set den på Høvblege for 35-40 år siden :-) Skrevet d. 30/7-2014 | Michael Kavin | 30/7-2014 | F | Meddelelse |
|
Til Jan Fischer (og Kent Bovin): Tak for linket. Jeg har straks kontaktet de rette myndigheder. Det har været aftalt at inddele Bobakker området i to dele. En nordlig del hvor lucernen er og som normalt er det mest interessante, og en sydlig del. Meningen er at der alene skulle ske let vintergræsning på den nordlige del, mens den sydlige skulle afgræsses med henblik på udvikling af overdrev. Jeg har bedt styrelsen undersøge hvad der er op og ned på græsningssituationen og regner med svar snarest. Hvis der således er græsning også på den nordlige del, så er det altså en fejl - og så bliver jeg sur! Hvad angår situationen for Pyrausta nigrata på Maden på Helnæs, så ser den god ud. Førstekuldet fandt jeg i antal inden for græssede arealer den 16. maj og forholdene ser helt rigtige ud. Skrevet d. 30/7-2014 | Jan Fischer Rasmussen | 30/7-2014 | F | Meddelelse |
|
Til Michael Kavin: Du kan evt. se på en tråd på Fugle og Natur, hvor sagen også diskuteres: http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=1210180&ForumID=11 Skrevet d. 30/7-2014 | Per Stadel Nielsen | 29/7-2014 | NEZ | Natsommerfugle |
|
Hej alle, Selvom det ikke helt er om natkræ, så alligevel: Jeg havde mit 40 w lysrør tændt i nat i haven i Holte, hvor det var 20,6 gr kl. 02, så der var pænt med dyr på lyset. Foruroligende nok, var der også 3 stk stor gedehams Vespa crabo, så det var om at passe på, hvor man tog fat i æggebakkerne. Nu til det mystiske: Her til morgen lå der to døde gedehamse på lagenet, helt uskadte. Først formodede jeg et eller andet "overfald" på de to dyr, men den tredje, som jeg om natten havde taget ind i et lille glas og sat i køleskabet, var ligeledes død! Min eneste forklaring på fænomenet er, at de er døde af tørst? Har andre set det samme fænomen, evt. med alm. gedehams eller bier? Hører gerne fra jer. Skrevet d. 30/7-2014 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |