| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Thomas Stenild | 27/7-2014 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Der blev også set to megera, vejrandøje på lysnet ved Vissing i går. Nu skriver du ikke lige præsis hvor du så dem. Og jeg så også to den 6/6 2010 samme sted. Skrevet d. 27/7-2014 | Kenneth Jensen | 27/7-2014 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Vejrandøje (L. Megera) på grusvej ved tørt overdrev vest for Randers. Den er jo noget ADHD agtig, så først antog jeg den for en perlemor, men da den endelig sad stille var der inget tvivl. Det er vist en af de vestligste megera'er fra i år. Skrevet d. 27/7-2014 | Danny Nilsson | 20/7-2014 | WJ | Dagsommerfugle |
|
1 styks xanthomelas: Bjerregård, Hvide Sande Skrevet d. 27/7-2014 | Per Stadel Nielsen | 26/7-2014 | SZ | Natsommerfugle |
|
Hej alle, I øjeblikket er luften, i hvert fald på Sydsjælland, fuld af utallige mariehøns, svirrefluer og rapssnudebiller. Jeg har fået fortalt, at der i landbruget er bekymringer over snudebillerne, da de kan gnave i skudspidserne af arter af kål. Normalt lever larverne i stængler af raps, hvor også de voksne kan gnave. Billen er blygrå og kun et par milimeter lang. Jeg formoder, at de at kommet tilflyvende, eftersom eksperter i arten siger, at de store mænger ikke kan været kommet fra danske rapsmarker, som længe har været for visne til at være værtsplante for arten. Det kunne derfor være interessant at vide, om der i de sidste to-tre uger er fundet arter af natsværmere i usædvanlige mængder, og som må antages at være indflyvning fra øst eller sydøst. Altså skriv gerne her et par lidt oplysninger om der har været sådan en indflyvning, så man bedre kan vurdere, hvorfra snudebiller m.v. kommer fra. Hilsen Per Stadel Skrevet d. 26/7-2014 | Per Stadel Nielsen | 26/7-2014 | SZ | Natsommerfugle |
|
20 rødvinssnore ophængt langs Skælskør Nor tæt ved byen, gav de forgangne to aftener et overraskende væld af natsværmere på snorene. På de fleste snore var der 20-30 dyr, domineret af pronuba, pyramidea og secalis, alle 3 med nok over 100 individer i alt. Allerede før det blev mørkt var secalis i gang emd snorene. Dyrene må være meget tørstige og sultne når de kommer i sådanne mængder, på et ikke særlig interessant sted, som er blandet kratskov og tagrør. Eneste "gode" dyr var en fin Agrotis puta. Skrevet d. 26/7-2014 | Søren Dyrsted | 25/7-2014 | Dagsommerfugle |
|
Til Søren Risager Dejlig nostalgisk beskrivelse og historie om Holmegårds mose, men jeg er ikke sikker på, om det er det helt rigtige sted, at udtrykke sig omkring sine politiske holdninger ? ;-) Fortsat god sommer.... Skrevet d. 25/7-2014 | Morten Lassen | 24/7-2014 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Iris En noget affløjet han i mit morreltræ i Ugelbølle/Rønde, hvor du sugede råddenfrugt. Skrevet d. 25/7-2014 | Jakob Arnholtz | 23/7-2014 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Betula spottet i toppen af min bøg i Veddinge bakker. Det lover godt for de næste dages jagt med kameraet. Skrevet d. 25/7-2014 | Søren Risager | 23/7-2014 | SZ | Dagsommerfugle |
|
Holmegårds Mose: Den 23.07.2014 gik jeg en lang og dejlig dagsommerfugletur på min højtelskede Holmegårds Mose, der vækker så utroligt meget nostalgi og så utroligt mange dejlige men også vemodige minder, når jeg tænker på alle de sjældne, halvsjældne, spændende, interessante og spektakulære dagsommerfuglearter,der engang fløj på Holmegårds Mose, men som ikke flyver der mere. Fabriciana Adippe, Clossiana Euphrosyne,Boloria Aquilonaris,Plebicula Amanda,Pyrgus Malvae og Lycaena Hippothoe,Callophrys Rubi og Papilio Machaon har vist også løjet der. Det er sørgeligt. Jeg kender ihvertfald én, der engang i slutningen af 1950'erne eller også var det i starten af 1960'erne så to svalehaler et bestemt sted på Holmegårds Mose på en fugtig og blomsterrig moseeng. Det er helt utroligt så mange fantastiske, vidunderlige, dejlige, skønne og meget specielle følelser det at have en sommerfuglehobby, det at samle på sommerfugle kan generere og afstedkomme i et menneske plus alle de fantastiske naturoplevelser, man får, når man kommer ud i meget særprægede,meget specielle og meget varierede naturområder og landskabstyper. Jeg ser sommerfuglesamlere som et utroligt positivt, et utroligt sympatisk, og et utroligt godt folkefærd,(selvom der tit bliver lavet grin med dem), som virkeligt påskønner og værdsætter miljøet, naturen og specielt den vilde natur i modsætning til så mange andre mennesker. Her tænker jeg specielt på det danske,politiske parti Venstre, som jo er skideligeglade med miljøet, med naturen og med den vilde natur i Danmark, og som jo nærmest helst så, at al natur i Danmark blev opdyrket til landbrugsarealer. Iøvrigt så jeg den dag den 23.07.2014 på Holmegårds Mose ca. 15 stk. Argynnis Paphia,2 stk. Limenitis camilla,5 stk. Gonepteryx Rhamni,7 stk. Araschnia Levana,8 stk. Lycaena virgaureae,3 stk. Polygonia C-album,1 stk. Polyommatus Icarus, men desværre ingen Apatura Iris eller Nymphalis Xanthomelas. Det er dejligt, at Limenitis Camilla tilsyneladende er begyndt at yngle på Holmegårds Mose. Jeg tror ikke, at den har gjort det tidligere, men jeg er da ikke sikker. Skrevet d. 25/7-2014 | Emil Bjerregård | 24/7-2014 | SZ | Dagsommerfugle |
|
4 stk Gul Høsommerfugl, C. hyale på 2 lokaliteter på Stevns. Skrevet d. 25/7-2014 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |