| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Peder Skou | 7/7-2013 | F | Dagsommerfugle |
|
Åmosen ved Ollerup på Sydfyn: I dag kom en Iris-han flyvende ind gennem den åbne dør til vores soveværelse. Den satte sig på gulvet og i 3-4 minutter sugede den på det lakerede trægulv. Jeg skal ikke kunne sige hvad fornøjelse den kunne have ud af det. Jeg fik taget nogle pæne billeder af den. Skrevet d. 7/7-2013 | Jørgen Verner Hansen | 6/7-2013 | SZ | Dagsommerfugle |
|
Kan helt tilslutte mig Thomas Møllers kærlighed til L. camilla. Den ser ud til at have et godt år i år. Så tre i går på Køge Ås, og mindst seks i Krageskoven vest for Køge i dag. Det er flere end de forrige års gennemsnit. Og bedst som jeg stod på skovstien og betragtede deres leg i træerne, kom der en sejlende forbi i lav højde. Jeg vendte mig om, fik solen i øjnene, og væk var den. Det var godt nok en stor hvid admiral, tænkte jeg, og var der ikke et blåt skær over den? Nu havde jeg blå T-shirt på, og dette sammen med sollysets reflekser i brillerne kunne måske have narret mig. Jeg turde ikke tro, at det var en iris. Jeg har tidligere set iris på Køge Ås, men det er efterhånden nogle år siden. Jeg fortsatte cykelturen ud til Åshøje og Lellinge Frihed, primært for at se, om kejserkåberne var kommet frem. Det er de ikke rigtigt endnu. Så i alt kun tre. Tilbage gennem Krageskoven. Nu var kl. lidt i 6. Camilla bliver ved næsten til solen går ned, bare de har et par lyspletter at boltre sig i. Jeg standsede igen og betragtede deres leg. Og nøjagtig som et par timer tidligere kom en stor en flyvende i lav højde, og denne gang blev den nede på stien. Den satte sig, og jeg listede nærmere. Nu var der ingen tvivl, en stor, flot iris-han sad helt roligt og sugede i gruset med sin gulgrønne snabel. Det var prikken over i'et på endnu en god sommerfugledag. Skrevet d. 6/7-2013 | Magnus Vest Hebsgaard | 6/7-2013 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Så er de første to Ilia-hanner set i Pinseskoven på Vestamager. Mon ikke man (ved en aktiv indsats) kunne finde den flere steder i Østdanmark. ...og især på Bornholm! Skrevet d. 6/7-2013 | Birgit Nielsen | 6/7-2013 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
I Ullerup Skov så jeg 11 Hvide admiraler- camilla, 4 stor bredpande- sylvanus og 1 det hvide c- c-album. Smuk tur-dejligt vejr :-) Skrevet d. 6/7-2013 | Thomas Møller | 4/7-2013 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Noget elegantere og smukkere end en frisk Limenitis camilla er svært at finde i DK. Jeg elsker den sommerfugl! Men om jeg så 1 eller 5-6 stk i dag er svært at sige, da det kunne være den samme, der kom og afpatruljerede grunden gang på gang. Specielt talrig i Rørvig virkede den nu ikke, da jeg kun så en enkelt, da jeg selv afpatruljerede de faste steder. :) Skrevet d. 4/7-2013 | Magnus Vest Hebsgaard | 2/7-2013 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Ullerup Skov v. Hundested i dag. Limenitis camilla fløj alle tænkelige steder i skoven, men naturligvis talrigst på lysåbne steder med brombærkrat og gedeblad. Langt de fleste individer var nyklækkede og meget pæne, men enkelte havde allerede flået bagvingerne op i krattet. Jeg har vel set omtrent ca. 50 camilla'er, men det samlede individantal for hele skoven har ligget på adskillige hundreder. Også 2 Argynnis paphia og 5 Itame brunneata blev set. Skrevet d. 2/7-2013 | Søren Risager | 1/7-2013 | SZ | Dagsommerfugle |
|
Gelsted Skov: Den 12.06.2013 kørte jeg på min knallert fra min lejlighed i Næst- ved til en eng lidt før Gelsted Skov, hvor der var rigtigt mange hvidblomstrende skærmplanter som næsten de eneste blomstrende planter. Jeg så kun 1 stk. P. Ica- rus, en han, hvor jeg på den selvsamme eng i juni i 2006 så myriader af P. Icarus. Det var et deprimerende syn. Lidt senere kørte jeg på min knallert til en eng i selve Gelsted Skov. Her observerede jeg en G. Rhamni-han og en A. Car- damines-han. På skovvejen i Gelsted Skov så jeg 1 stk. P. Aegeria. En udmærket sommerfugledag. Skrevet d. 1/7-2013 | Magnus Vest Hebsgaard | 30/6-2013 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
1 Argynnis aglaja (Markperlemorsommerfugl) "strejfende" på matriklen i dag. Tidligere på året var det Melitaea cinxia fra lokaliteten bag haven. Og agestis og minimus er faste arter i haven! Skrevet d. 30/6-2013 | Anton Herrig Liebermann | 30/6-2013 | SJ | Dagsommerfugle |
|
Besøgte Abkær Mose i dag. Så 7 stk C. tullia. Var der kort tid, så arten trives stadig i mosen. Ledte en del efter aquilonaris, men forgæves. Den kan dog stadig være der, da mosen stadig ser pæn ud flere steder. Skrevet d. 30/6-2013 | Per Stadel | 26/6-2013 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Søren skrev: Er der nogen, som kan fortælle mig, om der flyver P. Amanda i Mandemarke Bakker og på Høvblege eller ej?, Vi (jeg og Jørn Bittcher) har gennem årene flere gange set amanda i Høvblege Bakker, men det er uklart om, og hvor meget den er fastboende. Men den er i hvert fald fåtallig. Slidte amanda kan i flugten forveksles med arion, men friske eksemplarer er lette nok, lysende blå i modsætning til arions mere gråblå farve, de flyver som regel næsten heller ikke samtidig. Flugten er også anderledes. Fortæl endelig, hvis du ser arterne dernede. Hilsen Per Stadel Skrevet d. 26/6-2013 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |