| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Magnus Vest Hebsgaard | 21/3-2013 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Vinderød (Asserbo) i dag. Under en oprydning på loftet fandt jeg en overvintrende antiopa, som havde placeret sig i en mørk krog. Det var virkelig overraskende, at finde den i sit eget hus! Ellers flere eksemplarer af urticae, io og libatrix, + 1 stk. meticulosa. Loftet må da godt nok være tiltrækkende (eller måske bare utæt?) med så mange forskellige individer. Skrevet d. 21/3-2013 | Janus Neumann | 6/3-2013 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
1 urticae, nældens takvinge, ved Frederiksdal, Virum. Skrevet d. 7/3-2013 | Peder Skou | 6/3-2013 | F | Dagsommerfugle |
|
Så er det forår: ! stk Nældens Takvinge flagrende udenfor vinduet her i Åmosen ved Ollerup på Sydfyn. Skrevet d. 6/3-2013 | uffe Terndrup | 22/2-2013 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Sortbrun Blåfugl Hjælp med oplysninger af fund af Aricia artaxerxes fra især før 2001 ønskes, da de er meget mangelfulde. Især fund uden for Nordjylland har høj prioritet. Fund kan med fordel indtastes direkte på Bugbase/indrapporters til mig = Uffe@euconsult.dk. evt. oplysninger om, hvem der kunne have disse dyr/oplysninger har også interesse. Selv gamle fund af SK, OHG, GDJ optræder kun sporadisk i Fundlisterne givet fordi, der ikke har været fokus på dem, det var måske blot en form af Aricia agestis ---ssp. allous? Skrevet d. 22/2-2013 | Paul René Orlien | 4/12-2012 | NEJ | Dagsommerfugle |
|
Hej Peter, har du lyst til at opgive dit mobilnummer ? Det er meget muligt at undertegnede, samt Erik Steen Larsen, opholder sig/os på Læsø i perioden hvor machaon er enten larve eller imago ! Kontakt mig gerne på 23838353 ;-) Paul Orlien Skrevet d. 4/12-2012 | Martin Bjerg | 19/11-2012 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Var lige ude i solskinnet en times tid i dag. En enkelt io fløj rundt og legede sommer ved Frederiksværk. Stadig temmelig mange transversa og rubiginosa ude i haven, når temperaturen holder sig over frysepunktet. Skrevet d. 19/11-2012 | Peter Augustinus | 28/10-2012 | NEJ | Dagsommerfugle |
|
Svalehale Læsø. Jeg har af Læsø Turistforening (for turistsæsonen 2013) fået stillet en helside til rådighed i det turistmagasin som Turistforeningen udgiver i 120.000 eksemplarer fordelt på sprogene dansk, engelsk og tysk. Efterfølgende har jeg skrevet en lille artikel om Svalehalen. Artiklen bliver i lighed med sidste år fyldigt illustreret dog således, at der i modsætning til 2012 ikke er indeholdt fotografier af Svalehalens larve. Årsagen til dette forhold hænger sammen med, at jeg i sommeren 2012 fik 9 henvendelser fra turister, som mente at de havde set en Svalehalelarve. De 5 af observationerne var ledsaget af fotografier, som alle viste, at der var tale om larver fra andre arter. I lighed med sidste år opfordres læserne af artiklen til at sende en SMS med opgivelse af tid og sted, hvis de observerer en Svalehale. Ud over dette tiltag har jeg igen planlagt at opsætte plakater i A4 format på centrale lokaliteter på øen (havnene, torvet i Byrum, Brugsen, Turistforeningen etc.) med foto af en Svalahale og ligeledes med en opfordring til at kontakte mig på SMS, hvis der bliver observeret en Svalehale på øen. Som det sidste tiltag i jagten på Svalehalen kan man, hvis man opholder sig på Læsø i løbet af sommeren 2013, sende en SMS til mig og tilmelde sig en ”gruppe” der vil blive orienteret umiddelbart efter, at jeg har modtaget meddelelse om observationen af en Svalehale. Min forventning er, at 10 – 12 personer vil blive tilsluttet denne gruppe, hvis medlemmer måske får en favorabel mulighed for at observere og fotografere en Svalehale på dansk grund. Med venlig hilsen Peter Augustinus Skrevet d. 28/10-2012 | Anders Beltoft | 28/10-2012 | WJ | Dagsommerfugle |
|
I det fine solskinsvejr idag fløj 1 flot Aglais io søgende rundt på vores terasse. Den tog flere hvil på den opvarmede husmur og nød helt tydeligt solens varme stråler. Senere tog den turen over til brændeskuret, så måske den overvintrer imellem brændestykkerne, og vi så får den at se i det nye forår om nogle måneder. Glæder mig allerede :-) Skrevet d. 28/10-2012 | Martin Bjerg | 28/10-2012 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Var lige en tur ude i solskinnet og 6 graders varme for at se, om der stadig var noget liv efter nattens 7 graders frost. 2-3 phlaeas og en c-album ved Frederiksværk og en io på vejen var vel ok sådan næsten inde i november. God vinter og må det snart blive forår. Skrevet d. 28/10-2012 | Birgit Nielsen | 18/10-2012 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Et stk admiral - atalanta og 2 store frostmålere - defoliaria på mit husmandssted syd for Frederikssund Skrevet d. 18/10-2012 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |