| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | poul Svendsen | 12/9-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Vedr. Gedser området "Stærkt forringet" skriver du. Det er en sandhed med modifikationer- Det er totalt smadret. Vh Poul Svendsen Skrevet d. 12/9-2012 | Erik Steen Larsen | 12/9-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Allan Haagensen: Jeg har ikke skrevet, at I læste med i bugbase. Jeg skrev "her" fordi jeg mente "her"... Den begrænsede adgang til bugbase er bl.a. ment som et gode der tilfalder betalende medlemmer af vor forening af alle mulige sommerfugleinteresserede. Daplidice/edusa, hyale og croceus er arter, der sikkert aldrig vil opnå nogen speciel beskyttelse fra vor side. De har ikke tidligere kunnet overvintre i landet, og vil, hvis klimaet en dag tillader det, let kunne etablere sig (selv trods vores indsats). De trækker nemlig oftere og oftere i massive mængder, stiller kun ringe krav til biotoperne og kan let producere flere generationer i løbet af sommeren. Dem skal du ikke ligge søvnløs over ;-) Skrevet d. 12/9-2012 | Allan Haagensen | 11/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Hvis daplidice ikke kan overleve en dansk vinter, hvorfor overlevede de først fundne i år så en dansk vinter? Denne hypotese går på at ingen vindretninger eller vejrsituationer gav fordel til indtræk af edusa (daplidice) på dagværende tidspunkt. Er der overhovedet nogen af de indfangne individer, der er DNA bestemt? For så ville der have været et godt formål med fangst af få individer. Nå, slut herfra ego i denne omgang. Spild af tid at drøfte mod fastfrosne holdninger og konklusive hypoteser. Skrevet d. 11/9-2012 | Jan Trepax | 11/9-2012 | F | Dagsommerfugle |
|
Vedrørende "usikre" obs. Man snyder jo kun sig selv ved at tro man har set et eller andet fabeldyr. Os udenforstående kan jo ret beset være ligeglade, så jeg tror da generelt på at det folk melder, er det som de har set. Noget helt andet er, at den tvivl ihvertfald er væk når dyret sidder på en nål i samlingen. Mht. daplidice og evt. forbud mod indsamling er da fløjtende ligegyldigt, da arten på nuværende tidspunkt ikke kan overleve en dansk vinter. Måske skulle fuglekikkerne koncentrere sig lidt mere om hvem der lægger gift ud til vores smukke rovfugle. Trods det at jeg tilhører den morderiske skare af entomologer, ja så nyder jeg alle de obs. jeg får af fugle. Skrevet d. 11/9-2012 | Jan Fischer Rasmussen | 11/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Til Svend K.: Det er i Gedser ikke i Rødby, at området er stærkt forringet! Skrevet d. 11/9-2012 | Jan Fischer Rasmussen | 11/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Nej egentlig ikke, de fleste disse "fund" skyldes snarere, at kravet om en god beskrivelse kun gælder fugle, alt andet i DOFbasen er IKKE kvalitetssikret på nogen måde ;-) Skrevet d. 11/9-2012 | Erik Steen Larsen | 11/9-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Allan Haagensen skrev: "For fugle har det ALTID været nok med en god beskrivelse af et sjældent fund." Det forklarer jo så - med al ønskelig tydelighed - de mange mystiske og komplet umulige sommerfuglefund, der har fundet vej til DOF-basen gennem tiden. Det er ikke sådan en database vi lægger navn til i Lepidopterologisk Forening ;-)... og ja, vi kigger da med i DOF-basen (der er offentligt tilgængelig) ligesom I kigger med hér!!! Skrevet d. 11/9-2012 | roland jacobsen | 10/9-2012 | EJ | Dagsommerfugle |
|
I forbindelse med diskussionen om en observations pålidelighed vil jeg da lige nævne for Per Stadel, at der i fundslisten for 2010 er nævnt et fund af polychloros fra Brattingsborg Skov, d. 26.07 af Wedel-Heinen og Werngren, hvor der hverken er foto eller belægeksemplar så vidt jeg ved. Så maskerne i sikkerhedsnettet er nogen gange store! Skrevet d. 10/9-2012 | Per Stadel | 10/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Re. Svend Kaabers kommentar om A. artaxerxes "For en af de aktuelle arter, Aricia artaxerxes ville det være rart med forslag som at undersøge hvordan arten klarer sig uden for Tverste-området". Det fremgår netop af teksten om beskyttelse af arten, at der opfordres til at eftersøge arten på andre kendte lokaliteter og melde dette, så artens status kan vurderes bedre. Populationsbeskyttelsen blev iøvrigt til på opfordring fra Naturstyrelsen Vendsyssel, se http://www.lepidoptera.dk/artaxerxes.htm for flere oplysninger. Vedr. observationen af en mulig I. podalirius, så har det altid været et princip, at sommerfugle og andre insekter skal kunne dokumenteres enten med et indsamlet eksemplar eller et utvetydigt fotografi af individet, for at det kan accepteres i meldelister og litteraturen. Dette princip gælder alle (og mig bekendt også for fugle). Der har iøvrigt tilbage i tiden været flere usikre observationer af podalirius på nøjagtig samme måde som her, hvor obervationerne i litteraturen er nævnt, men kun som meget usikre. Men selvfølgelig er det iøvrigt op til hver enkelt selv at vurdere observationen. Skrevet d. 10/9-2012 | Svend Kaaber | 10/9-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Kære John Faldborg Jeg glæder mig da til at læse din mening om iagttagelsen.Når det gælder observationer så mangler jo belægget - og så er der næsten da -frit spil til at komme med sin mening, hvis meningen da er begrundet og ikke blot handler om følelser. Venligst Svend Skrevet d. 10/9-2012 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |