| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Svend Kaaber | 9/9-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
'podalirius/machaon-observationen'. Tak til de seneste to kommentatorer for deres indlæg.Men jeg tror ikke, at diskussionenen har bidraget med nye sommerfugle-entusiaster. Jeg foreslår derfor DEF, at den overvejer mere menneskevenlige tiltag end de nuværende forbud mod indsamling.For en af de aktuelle arter, Aricia artaxerxes ville det være rart med forslag som at undersøge hvordan arten klarer sig uden for Tverste-området. Især vil det være af interesse at registrere dens aktuelle status syd for Hirtshals, hvor den sidst da jeg selv var der for at fotografere arten i 1995 stadig var almindelig ,selvom sommerhusbyggeriet var eskaleret kraftigt siden jeg var der første gang i 1964, hvor arten blev erkendt som dansk.Det samme gælder ved Skallerup klit længere imod syd, hvor arten også er blevet fundet talrigt.Det ville i mine øjne være en positiv og sympatisk aktion i stedet for foreningen nuværende defensive politik.Og til sidst:Er Rødby strand-området virkelig så ødelagt, som Poul Svendsen skriver? Jeg undrer mig meget over den larmende tavshed om oplysningen. Selv er jeg p.t. ikke i stand til at undersøge sagen. Venligst Svend Kaaber Skrevet d. 9/9-2012 | Jan Fischer Rasmussen | 9/9-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Enig med Martin - den er "sikkert" god nok, men "sikker" er den ikke. DOFbasen har i øvrigt overhovedet ingen kvalitetssikring af andet end fugle. Skrevet d. 9/9-2012 | Martin Bjerg | 7/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Podalirius. Nu har DOF-basen vist ikke nogen speciel effektiv kvalitetssikring af sommerfugle-obs, med mindre der er sket noget nyt, så der kan den stå til evig tid. Og ja det kunne godt lyde som en podalirius, men 100% sikkert kan man vel ikke kalde fundet. Hvor mange % der er nok, kan man jo overveje med sig selv, men med et så sjældent dyr, må jeg nok give Tom ret. Jeg synes ikke, at den skal "godkendes" og fx figurere i fremtidige bøger eller noget. Skrevet d. 7/9-2012 | Svend Kaaber | 6/9-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Vedr.'svalehale'-observationen fra Falster. Naturligvis skal Tom Nygaard have lov til at have sin mening om iagttagelsen og have lov til at betvivle den. Det er jo langt det letteste og sikre at spile rollen som 'den vantro Thomas'. Da jeg læste DOF-rapporten syntes jeg dog, at der var så mange detaljer, at den ikke umiddelbart kan afvises, trods den korte observationstid. Selv har jeg set srten podalirius så mange gange i Sydeuropa, at jeg næppe ville være i tvivl, hvis jeg så arten i Danmark.Så i min optik, hvor tvivlen skal komme anklagede til gode står spørgsmålet om eksemplarets identitet stadig åbent og med en vægtskål dertynger ned til fordel for podalirius. Husk også på, at selv i de sebeste danske dagsommerfuglebøger har hverken Stoltze eller Trolle et al. været klar over dens populationer i det nordlige Polen, hvor strejferne sandsynligvis stammer fra. Og det synes jeg stadig ermere flovt.Så fri os for ukvalificeret smagsdommeri og lad beretningen tale for sig selv. Venligst Svend Kaaber Skrevet d. 6/9-2012 | Tom Nygaard Kristensen | 5/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Vedr. Erik Steen Larsens notat af 18. aug. vedr. fund af I. podalirius fra DOF-basen: Vi ved alle, hvor let det er at tage fejl af flugt-diagnoser, og uden belægseksemplar el. foto kan observationen ikke anerkendes. Skrevet d. 5/9-2012 | Lars Andersen | 2/9-2012 | NEJ | Dagsommerfugle |
|
Sammen med Klaus Jensen fra Gug ved Aalborg kørte vi syd for Svenstrup på Ellidshøjgårdvej for at lede på Seljepil efter larvegnav af Iris, Apatura iris, og det lykkedes os at finde enkelte gnav men ingen larver? Skrevet d. 3/9-2012 | Martin Bjerg | 2/9-2012 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Var lige en tur ude i omegnen af Allerød for at se, om de voldsomme mængder af blomstrende Gyldenris kunne trække lidt dyr til. Havde håbet på en førsteobs af betulae fra Allerød, men udover svirrefluer og lignendes skravl, trak risen intet. Blev dog til en enkelt friskklækket phlaeas, en træt icarus og lidt hvide, som dog ikke iste interesse for risene. Mere underligt en enkelt voldsomt forsinket larve af Z. filipendula. Besøgte også lige et par steder med Sæbeurt for at se, om Coleophora saponariella skulle være nået til Allerød. Det var den. Skrevet d. 2/9-2012 | Steen Bork Christensen | 1/9-2012 | NEJ | Dagsommerfugle |
|
Jeg har været på lejrskole til Læsø fra 28. - 31. august med en flok elever fra 5. klasse. Uden at have læst Per Stadels opfordring kunne jeg selvfølgelig ikke lade være med at kigge på de mange sæbeurt-bevoksninger, netop efter spor af Coleophora saponariella. Arten er dog tilsyneladende ikke nået til Læsø. Der var i øvrigt ikke så mange sommerfugle på vingerne, selvom vi havde pænt sensommervejr (en enkelt citronsommerfugl og en skovrandøje samt lidt kålfugle). Sørgekåben, som jeg ellers havde stillet eleverne i udsigt, glimrede ved sit fravær (men måske er den vestlige del af Læsø ikke så god en lokalitet som fx Nordmarken..). Skrevet d. 1/9-2012 | Jørgen Verner Hansen | 29/8-2012 | SZ | Dagsommerfugle |
|
Var i dag i Åshøjeskoven sydvest for Køge (UB14) for at se, om der stadig var liv i den bestand af kejserkåber, jeg har fulgt sommeren igennem. Det var der. Jeg så tre, to hanner og en valesina-hun. Sidstnævnte var ifærd med at undersøge bundvegetationen i grøftekanten, da den pludselig fløj op og satte sig på mine cowboybukser, lidt over knæhøjde, hvorpå den begyndte at kravle op ad inderlåret, mens den afsøgte bukserne med sin bagkrop. Da den ikke kunne komme højere, lagde den minsandten et æg. Der må have duftet dejligt af violer ... Da den var fløjet, fik jeg skrabet ægget af med en negl og sat hen på et blad. Måske ikke det bedste sted, men naturen er hårdfør, så med lidt held flyver der næste år en stor, flot kejserkåbe, som jeg næsten er far til. Hjemme læste jeg om kejserkåbers æglægningsadfærd hos Michael Stoltze, Danske dagsommerfigle, 1996, og fandt dette: "Den engelske forsker Jeremy Thomas fortæller, at han ved at stå helt stille har fået besøg af æglæggende kejserkåber på sine bukser, hvor sommerfuglene kravlede søgende omkring til de fandt en søm, hvori de lagde æg." Den historie være hermed bekræftet. Det var nu ikke i sømmen, men et par centimeter fra, at min valesina lagde sit æg. Måske lagde den et til længere nede, men det kunne jeg ikke finde. Skrevet d. 29/8-2012 | Allan Bornø Clausen | 29/8-2012 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Det er uden tvivl et år med mindre succes for mange arter, og det kan nok mestendels tilskrives det våde midsommervejr sidste år og tilsvarende forsommervejr i år. Når det så er sagt synes jeg alligevel at arterne er derude, blot man gir sig lidt mere tid til eftersøgning for at finde de få der så er. Og et par gange i sommerens løb får man så en glædelig overraskelse når det så alligevel er faldet i hak for en art der kan findes i antal. Eksempel: Foråret: Cardamines meget talrig overalt i Nordsjælland 22juli: Morpheus ved Bøtø, 5o+ 5 aug.: Selene, Gudmindrup strand 50+ Her er dagens opservationer på 40 tdl. økogård med en del natur: cardui 1, io 20, atalanta 4, urtica 30, lathonia 1, rahmni 1, brassicae 3, rapae 40, napi 25,phlaeas 4, icarus 4, agiolus 1, betula 3, maegera 1,C-album 2 halvstore larver, og på en vinsnor i haven sidder et stor flot rødt ordensbånd, nupta og mæsker sig. Skrevet d. 29/8-2012 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |