| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Magnus Vest Hebsgaard | 0/0-0000 | Dagsommerfugle |
|
Et frivilligt indsamlingsstop ville ikke gøre nogen forskel - og slet ikke redde arten. Desuden er den jo i forvejen omfattet af LF's indsamlingsbegrænsninger. Nej, jeg tror også, arten vil være forsvundet om et par år - med mindre, der selvfølgelig iværksættes pleje til fordel for den. Det er vist det eneste der kan redde euphrosyne i Danmark. Det er også meget godt at kigge efter arten rundt omkring, men det giver kun et kendskab til den nuværende udbredelse, det redder ikke arten. Det er jo selvfølgelig meget sjovt at finde den rundt omkring på nye eller genopdagede lokaliteter, men i de fleste tilfælde drejer det sig bare om et enkelt individ eller to. På sådanne steder vil arten garanteret være helt forsvundet få år efter. Mvh. Magnus Skrevet d. 28/5-2012 | Svend Kaaber | 28/5-2012 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Jeg følger med interesse observationerne omkring Boloria euphrosyne og synes ar kunne registrere, at der blandt dagsommerfugleentusiaterne er en stor overvægt af iagttagere, der bruger deres viden om arten til at forudsige dens snarlige forsvinden. mens andre med held søger arten "nye" steder.Det sidste er langtmere frugtbart og konstruktivt og hvad jeg selv har søgt at praktisere gennem snart 70 år.Og arten skal nok være i både Mellemskoven, ved Søholt og rundt omkring på Midtsjælland i de næste år.Og lur mig om den ikke også stadig flyver på Langeland i Nebbeskov og på Sydfyn.Men " Siddenderæv fanger som bekendt ingen harer".Til næste år håber jeg at kunne være med igen! Svend Kaaber Skrevet d. 28/5-2012 | Thomas Møller | 28/5-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Okay, jeg aflyser dommedag for euphrosyne lidt endnu.. ;-) Det kan være, at den omtalte rydning kommer lige tilpas.. Ville være glædeligt! Skrevet d. 28/5-2012 | Emil Blicher Bjerregård | 28/5-2012 | Dagsommerfugle |
|
Generelt ser det ud til at antallet af euphrosyne der er set i år i Søholt generelt ser lavere ud end sidste år. Ser bare her; http://www.dofbasen.dk/search/result.php?design=table&soeg=soeg&periode=dato&dato=07-05-2011&artdata=art&hiddenart=LE049&obstype=observationer&species=sommerfugl&sortering=dato Ikke at jeg skal gøre mig klog på området men jeg vil nu give Thomas Møller ret i hans teori om at euphrosyne er væk fra Søholt om et par år. Tendensen er der i hvert fald. Måske var det en idé med et frivilligt indsamlingsstop? Så er der vist ikke så mange gode lokaliteter tilbage så det er da glædeligt at den er talrig på en Sjællandsk lokalitet ved Store Bøgeskov. Så selv mange i lørdags der det er da lige før bestanden i Store Bøgeskov har det bedre end bestanden i Søholt??? Sidste år blev der set få i området måske har arten fået en voldsom opblomstring i området, hvem ved? Og det er ikke fordi den ikke er blev eftersøgt der de sidste par år... Skrevet d. 28/5-2012 | Tubas | 28/5-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Jeg var også på stedet inde på området med de fældede graner samme dag. Snakkede med dem der plantede poppel på stykket, o imens satte en euphrosyne sig lige foran mig. Det står nok ikke så galt til. Har d.18 talt 29 euphrosyne For et par år siden har jeg set et halv hundrede stykker Skrevet d. 28/5-2012 | Lars Andersen | 28/5-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Der er set færre end sidste år i Søholt, men det er ikke fordi de ikke ved hvor de skal lede? Vi venter lige på Tubas melder sine fund ind fra d. 18/5, han er lige kommet på bugbasen, og jeg mener det er 29 stk euphrosyne fra d. 18/5. Skrevet d. 28/5-2012 | Magnus Vest Hebsgaard | 0/0-0000 | Dagsommerfugle |
|
Interessant. Jeg var i Søholt i forgårs, og så ikke én viol på det omtalte sted. Mvh., agnus Skrevet d. 28/5-2012 | Thomas Møller | 28/5-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Hvor mange euphrosyne har hvem set i Søholt?? Er de 3 forkølede eksemplarer det højeste nogen har set? I så fald bekræfter det mine værste anelser og jeg forudser, at den er helt væk fra Søholt allerede til næste år.. Skrevet d. 28/5-2012 | Anders Rousing | 26/5-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
En kort tur i Løjetskov gav ikke andet end Nældesommerfugl og Aurora. En time i Søholtskovs sydligste ende, gav udover observation af en del tilrejsende lepidopterologers parkerede biler og et par af slagsen inde i skoven :-), 11 stk. Sortplettet bredpande, og kun 3 stk. friske Rødligperlemorsommerfugl,- lidt skuffende antal, også selvom jeg gik lidt uden for de sædvanlige områder, håber andre har set den i større antal andre steder i skoven idag. Skrevet d. 27/5-2012 | Emil Blicher Bjerregård | 26/5-2012 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Tog til Store Bøgeskov i dag for at se efter euphrosyne. Det skuffede så sandelig ikke i det jeg så minimum 25 euphrosyne, jævnt fordelt på hanner og hunner. Hurra, ny art! Dejligt at man stadig kan se dem i rimmeligt antal på Sjælland. Skrevet d. 26/5-2012 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |