| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Svend Kaaber | 7/5-2012 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Som gammel lepidopterolog følger jeg diskussionen om rødplettet perlemorfugl ved Søholt med interesse.Men i mine øjne vil det være mere konstruktivt at lede efter arten andre steder end på de allerede kendte lokaliteter, for arten er efter diskussionen stadig et fuldgyldigt medlem af den danske fauna. Den flyver fortsat i Rold skov, selv om fundene ikke bliver meldt. Og jeg har svært ved at tro, at den ikke stadig forekommer på ydmyge steder i de store midtsjællandske skove.Er der overhovedet samlere, der færdes andre steder i dette område end i Broksø og Holmegårds mose for tiden? I dette meget kølige forår er der i mit eget lille domæne(:det vestlige Aarhus)meget få dagsommerfugle fremme i år. Men de fleste af forårsarterne har dog vist at de er kommet frem, men kun ganske enkeltvis endnu.Jeg håber at der kommer gode nyheder om nye findesteder for Boloria euphrosyne øst for Storebælt i den kommende tid.Med ønsket om god jagt. Svend Kaaber Skrevet d. 7/5-2012 | Thomas Møller | 7/5-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
(Hehe.. Vi behøver vist et debatforum her på siden.. ;-) Nej, beklager hvis jeg har været med til at oppiske en stemning. Det ville være trist, hvis en af euphrosynes absolut sidste bastioner i DK blev ødelagt pga. fnidder! Uden at have været nede og se, lyder det som om, at Per har ret, og at det faktisk kunne gå hen og blive en fordel, det, der er sket. I hvert fald hvis den nye lysning ikke bliver round-up'ed, som det ikke er usædvanligt i skovbruget.. Nye lysninger med violer er blevet af altafgørende betydning for især denne art i takt med at skovenes flora er blevet tættere og mere græsdomineret som følge af kvælstofeutrofiering. Desværre var en skitse af euphrosynes forekomst i Søholt - baseret på svar fra mange bidragydere - ved en fejl blevet erstattet af et uvedkommende foto fra Vallø i min artikel om euphrosyne i Lepidoptera. Af skitsen fremgår det, at den østvestgående vej med T-krydset helt klart er euphrosynes hovedopholdssted og formentlig også hoved-yngleområde. Men det var vanskeligt at få øje på egnede ynglelokaliteter overhovedet! Og populationens spredte forekomst i Søholt mindede stærkt om populationen i Lellinge-/Åshøjeområdet få år før denne var helt forsvundet: Som om populationen var spredt tyndt ud over et stort område i mere eller mindre forgæves søgen efter egnede ynglesteder. Når jeg siger, at jeg venter, at euphrosyne snart vil være forsvundet også fra Søholt, er det baseret på mine iagttagelser og ikke et ønske om at være negativ. Jeg håber, at jeg tager fejl, og at vi kan bevare denne fantastisk smukke sommerfugl altid! Og jeg vil - måske lidt overflødigt - opfordre til, at man nøjes med at nyde synet af den, da den er nede i en populationsstørrelse, hvor hvert individ tæller og måske kan blive udslagsgivende for dens fremtid. Alt andet lige. ;-) Skrevet d. 7/5-2012 | Per Stadel | 6/5-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Vedr. euphrosyne: Jeg skal undlade at kommentere John Faldborgs indlæg direkte, men blot oplyse følgende: Jeg har idag talt med vores lokale medlem, som er en af de få, der har god kontakt med ejeren af Søholt, og som havde en personlig samtale med denne for et par år siden. Vores medlem oplyser, at det stadig ikke vil være en god ide at kontakte lodsejeren, men der kan muligvis vendes tilbage til emnet senere. Der er altså ikke tale om, at vores forening har rettet en officiel, bedrevidende henvendelse til ejeren. Den negative holdning skyldes på ingen måde vores kontakt, men andre forhold, som ikke skal offentliggøres her. Desuden oplyste vores medlem, at der faktisk er skabt en ny lysning i nærheden, og at man kan regne med, at brændestablen samt flisen hurtigt vil blive fjernet. Begge dele vil med tiden sandsynligvis være til gavn for euphrosyne, idet der kanl komme nye bestande af viol på stederne! Endelig flyver arten mange andre steder i Søholtområdet, så de omtalte bunker har næppe den store betydning for arten, tværtimod har den nu fået en ny lysning, vel lige netop, det vi har ønsket? Endelig vil der, når lejlighed byder sig, blive oplyst om euphrosyne overfor ejeren af Hyde Skov, men også her er denne ret forbeholden. Så katastrofen er ikke så stor, måske endda tværtimod, det vil vise sig. Hilsen Per Stadel Skrevet d. 7/5-2012 | Arne Lykke Viborg | 6/5-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Angående Søholt Skov er mulighederne for at gøre noget for B. euphrosyne som Per skriver nok desværre udtømte. Vi har skubbet på det bedste vi kunne, men afvisningen var desværre ret så kontant. Vi har derfor valgt at afvente situationen et par år, for derefter at prøve igen. Selvom lodsejeren afviste en hver form for samarbejde, tror jeg ikke at brændestablen er placeret bevidst for at skade B. euphrosyne. Forløbet er dog under alle omstændigheder yderst beklageligt. Når jeg er igang med beklagelserne, burde vi nok kort have fortalt om de tiltag der var forsøgt i Lepidopterologisk Forenings regi i Lepidoptera. Med triste hilsner Skrevet d. 6/5-2012 | Thomas Møller | 6/5-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Sorry! For hurtig på aftrækkeren.. Prisværdigt at man har forsøgt. Kan man gøre noget i forhold til love eller foreninger? Skrevet d. 6/5-2012 | Per Stadel | 5/5-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Jens Mikkel Lausten skrev: Undertegnede var d. 1. maj 2012 en tur i Søholt Skov. Nede ved t-krydset hvor Rødlig Perlemorsommerfugl har sit hovedtilholdssted i skoven er biotopen næsten helt spoleret... og Thomas Møller Tjah.. Endnu en gang må man undres over den elendige kommunikation, der er mellem naturfolket og lodsejere m.fl., for der er vel ingen, der nogen sinde har taget kontakt til skovejeren og gjort opmærksom på, hvad og hvor der var noget at passe særligt på?... Tja, det sikreste er jo at være negativ på forhånd... Men jo, vores forening har skam haft kontakt til skovejeren, men desværre var ejeren alt andet end positiv for at gøre noget for euphrosyne, for nu at sige det mildt! Så mulighederne for at "gøre noget" for arten i Søholt er nærmest ikke eksisterende de nærmeste år. Men selvfølgelig, hvis nogen mener, de kan gøre det bedre, så skal I være velkomne til at henvende Jer til ejeren. Vær blot forberedt på, at det måske ikke bliver det mest høflige svar I får... Verden ser ofte ganske anderledes ud i realiteten, end når man går derhjemme og forarges over, at andre ikke handler. Per Stadel Skrevet d. 5/5-2012 | Thomas Møller | 4/5-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Tjah.. Endnu en gang må man undres over den elendige kommunikation, der er mellem naturfolket og lodsejere m.fl., for der er vel ingen, der nogen sinde har taget kontakt til skovejeren og gjort opmærksom på, hvad og hvor der var noget at passe særligt på? Bortset fra det er det min opfattelse, at euphrosyne under alle omstændigheder vil være forsvundet også fra Søholt-området indenfor ganske få år, hvis ikke der gøres noget aktivt for at genskabe egnede ynglelokaliteter. Skrevet d. 4/5-2012 | Jens Mikkel Lausten | 1/5-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Farvel til euphrosyne? Undertegnede var d. 1. maj 2012 en tur i Søholt Skov. Nede ved t-krydset hvor Rødlig Perlemorsommerfugl har sit hovedtilholdssted i skoven er biotopen næsten helt spoleret. Til højre er skovkanten opkørt af gravemaskiner og en stor bunke mureraffald er også blevet læsset af. På den venstre side af t-krydset står det endnu værre til. En 15 meter lang og 3 meter høj træstabel er anbragt langs med vejkanten. Efter træstabelen tårner en 10 meter høj flisbunke sig op. Længere vest på har man ryddet et stort stykke skov nord for vejen. Det er virkelig trist at at en kritisk truet art ikke kan beskyttes bedre - dybt suk - havde der dog bare ynglet en Havørn i et af træerne! Mvh. Mikkel Skrevet d. 4/5-2012 | Birgit Nielsen | 3/5-2012 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En lille tur på et kvarter til Skenkelsø Sø gav håb om, at lokaliteten kan blive attraktiv også for os lepidopterologer. 12 grønåret kålsommerfugl-napi, 2 lille kålsommerfugl-rapae og 2 dagpåfugleøje-io, 1 aurora-cardamines + 1 lille ildfugl-phlaeas, på en tør skråning. Skrevet d. 3/5-2012 | Klaus Hermansen | 3/5-2012 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Lille tur til Vestsjælland gav på Røsnæs ca. 30 Pygus armoricanus heraf endda en parring - ses ikke så tit, nogle Aricia agestis og en enkelt Coenonympha pamphilus m.v. Skrevet d. 3/5-2012 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |