| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Magnus Vest Hebsgaard | 1/7-2016 | Dagsommerfugle |
|
Opsamling for det sidste lille stykke tid: 25/6: Stevns Med udsigt til godt vejr, måtte jeg lige sydpå. Den oprindelige plan var egentlig at jeg skulle nå Faxe Ladeplads st. ved 11-tiden, men eftersom min cykel viste sig at være blevet stjålet (så jeg måtte finde én der ville låne mig sin) og at de næste togafgange mod Hillerød fra Frederiksværk var aflyst, endte jeg først dernede ved 14-tiden. Herefter gik det videre sydpå til Feddet (Præstø Fed), hvor jeg til at starte med standsede ved et lille lyngparti lidt syd for campingområdet. Her sås ca. 35 Plebejus idas (Foranderlig Blåfugl), samt 15 Boloria selene (Brunlig Perlemorsommerfugl) i et tilstødende lille kær. Videre sydpå langs skovstierne, sås i alt 3 Polyommatus amandus (Isblåfugl), mens det dog i en nærliggende (meget flot) hedemose ikke lykkedes at finde andet end lidt fattigkærplanter og en stor fed hugorm, som jeg med få cm afstand lige akkurat formåede ikke at jokke midt på. Det var nu allerede blevet ret sent på eftermiddagen, så jeg tog videre nordpå. Næste stop blev Ganneskov ved Karise, hvor en enkelt grim selene sås i en rydning langs jernbanen. I de to "nærliggende" skove Lejestofte Hestehave og Bolskov sås desværre ikke andet end 4 Limenitis camilla (Hvid Admiral) sidstnævnte sted. Begge skove huser ellers små bestande af selene, den ene fundet af John Faldborg for et par år siden, den anden fundet tilfældigt af Emil og jeg sidste år. På vejen hjem fra Stevns, gjorde jeg lige et hurtigt stop ved Karlslunde. Selvom klokken på daværende tidspunkt var lidt i 21 om aftenen, det var halvmørkt, og der var gang i både torden og lyn, måtte jeg lige forbi Karlslunde Strand for at kigge efter Plebejus argus (Argusblåfugl). Trods forholdene formåede jeg at finde 40 eks. siddende i vegetationen på 10 minutters tid. Bl.a. iagttog jeg en stor meget tætsiddende klynge af ca. 15 hanner, som havde samlet sig på én græstue og fløj op da jeg kom for tæt på. Skøn aften. 26/6: Hornsherred Selvom det egentlig var min fridag og sidste dag før hele 2 ugers sommerferie, var jeg alligevel blevet kaldt på arbejde, dog på betingelse af at smutte tidligt. Helt tidligt blev det ikke, men jeg kunne da nå en tur i Nordsjælland, hvilket så skete. Startede på Jægerspris Skydeterræn, hvor 3 Argynnis aglaja (Markperlemorsommerfugl), 1 Cyaniris semiargus (Engblåfugl) og 2 amandus sås. Fortsatte derfra til Tørslev, 5-6 km syd for Jægerspris, i håb om at det i år endnu var muligt at se en sidste slidt Lycaena hippothoe (Violetrandet Ildfugl) her. Det var det heldigvis (men også kun 1), imidlertid sås (desværre ikke overraskende) ingen amandus, så den må altså være forsvundet derfra, siden jeg i 2014 fandt en ny bestand af arten på denne lokalitet. Fra Tørslev tog jeg videre til Ny Krogstrup Mose nord for Skibby. Ingen Boloria aquilonaris sås derinde, fandt til gengæld Emil, som vadede rundt i mosen med bare fødder som en anden hippie. Vi blev enige om at det var lidt underligt at aquilonaris ikke var startet med flyvningen dèr endnu. Forhåbentlig skyldes det at mosen er meget kold, men selve mosefladen er groet meget til siden jeg opdagede arten der i 2014, derudover har halvdelen af lokaliteten været dækket af vand gennem hele vinteren/foråret 2015. Ikke godt... Sidste lokalitet denne dag blev Kirkemosen i Ryegård Dyrehave lidt i 20 om aftenen. Det blev til en enkelt meget heldigt fundet Agriades optilete (Bølleblåfugl) siddende på et strå kæruld, samt en aquilonaris som havde sat sig til overnatning på en af de - i år - meget få kærtidsler i mosens laggzone. 27/6: Midtsjælland Måtte lige en tur mod Sorø-Jyderup med Emil. Denne gang med større fokus på at (forsøge at) genfinde arter på tidligere kendte lokaliteter, end at optælle individer på "sikre" steder. Vi startede ved Flommen, et stort afgræsset engområde på østsiden af Sorø. Her fandtes der endnu i slut-80'erne Brenthis ino (Engperlemorsommerfugl), så den måtte vi lige se om vi skulle være så heldige at kunne genfinde. Det kunne vi ikke, men skønt sted alligevel. Vi fortsatte sydpå til Bimosen i Sorø Sønderskov. Efter at have gået derinde i et godt stykke tid (i fint vejr) havde vi fået set 2, måske 3 ino. Ikke himmelråbende mange i betragtning af hvor velplejet lokaliteten er og hvor fint vejret var. Fra Bimosen gik det videre til Elseengen, ligeledes i Sorø Sønderskov. Her så Allan Bornø Clausen en enkelt aglaja i 2010. Vi gennemgik engen grundigt, men fandt intet udover almindeligheder, så aglaja er måske forsvundet fra sin sidste kendte skovlokalitet på Sjælland. Fra Sorø gik det videre mod Jyderup. Til at starte med besøgte vi Bromølle Kro, eller snarere; slåenkrattene bagved, dannende den legendariske lokalitet for Satyrium pruni (Slåensommerfugl), indtil 1971 hvor den sidste gang blev set der. Ikke fordi vi regnede med at finde noget, bestemt ikke, men blot for at besøge dette "historiske" sted hvor der også er fundet meget andet gennem tiden. Blev der dog ikke længe - vi måtte videre nordpå, hvor vi til at starte med stoppede op ved engdraget Øllemosen i skovområdet Store Møsten. Her sås Melitaea diamina (Mørk Pletvinge) som det sidste sted på Vestsjælland i 1976, 6 år før de sidste danske individer blev set ved Bastrup Sø, Krogenlund Mose og Farum Sortemose i 1982. Så sent som i 1995 så Jørn Bittcher både amandus og ino på lokaliteten; ino-observationen står stadig som det seneste fund af arten fra distrikt NWZ. Vi fandt desværre ikke noget i det tidligere ellers så fine rigkær, som dog desværre lader til at være groet en del til. I naboskoven Bredevang mellem Halleby Ore og Holmstrup tjekkede vi ligeledes endnu en gang forgæves en skoveng, som kunne have været interessant. I øsende regnvejr fortsatte vi nordpå til Jyderup, fortsatte gennem byen til Stokkebjerg Skov, og tjekkede to skovenge da himlen klarede lidt op. Det første sted sås 2 dominula, på den anden skoveng resterne af en paphia, samt et opsprættet og stærkt forrådnet jagtbytte som det mest opsigtsvækkende. I 1990 blev der - i Stokkebjerg Skov - dog fundet både Argynnis adippe (Skovperlemorsommerful), ino og selene. 28/6: Tour de Vestsjælland Tog med Emil vestpå, med fokus på aglaja, argus og Plebejus idas (Foranderlig Blåfugl) på en af de mest anstrengende cykelture vi har haft sammen. Det kan godt være at vi cykler enormt meget i sommerhalvåret på alle vores ture, men tag ikke fejl - vi HADER at cykle ligesom meget som at køre med offentlig transport og for den sags skyld også regnvejr, som vi ellers ikke har manglet på det seneste;) Nå, men vi startede ved Sanddobberne vest for Fårevejle. Her fandt Allan Bornø Clausen argus tilbage i 1995. Vi fandt desværre ingen argus. Til gengæld sås 15 idas. "Ny" lokalitet på Sjælland for denne fokusart. Efter det glædelige fund cyklede vi nordpå til Ordrup Næs gennem "Bjergene" som den første af cykelturens bjerg-etaper åbenbart hedder. I hvert fald nogle ret bøvede bakker når man er på to hjul i stedet for fire. Men vi nåede til sidst ud på Næsset - et sørgeligt, fåre-nedbarberet syn. Egentlig mest bare en masse ensformigt græs og nogle få lyngplanter der var ved at dø. Her så vi intet, hverken aglaja eller argus som begge stadig skulle være der. Til gengæld fandt vi på et lille hedeareal i sommerhusområdet længere inde på næsset 4 argus og 8 idas - sidstnævnte som værende en ny kendt bestand på Sjælland. Fra Ordrup Næs gik det videre nordpå til 2. bjerg-etape; m**bakkerne omkring Disbjerg. Efter endelig at være nået op til Disbjerg og fået vejret, bevægede vi os ind på området for anden gang i år. Sidst, da vi var der med Erik Steen Larsen, fandt vi ingen hippothoe, som ellers har sin sidste vestsjællandske bestand hér. Men denne gang lykkedes det at finde en enkelt slidt han i det lille orkidé-prydede kildevæld. Derudover 15 flotte aglaja. Efter Disbjerg Fortsatte vi til Sejerø-bugten med fokus på aglaja. Den fik vi desværre ikke set, men Ved Jyderup Lyng lykkedes det at se 4 amandus, 40 argus og 75 idas samt 1 camilla ude ved vejen, ved Højby Lyng 3 argus og 4 idas, og ved Gudmindrup Lyng 19 idas. Selvom det var blevet aften, ville vi gerne lige slutte af med lidt idas ved Rørvig, før færgeoverfarten. Sø efter at have taget dagens 3. og sidste bjerg-etape ved Højby, kunne vi finde 3 idas ved Paradisdalen i Rørvig sommerhusområde, samt yderligere 1 idas på et lille lyngareal ved Rørvig Havn, hvor den ikke er set siden 2009. 29/6: Nordsjælland. I de få timers opklaring der var denne dag, måtte jeg lige hurtigt på en lille tur. Startede på Degneengen i Kirkeskov ved Holte, hvor en enkelt ino sås. Det er i hvert fald ikke en bestand der overlever længe. Efterfølgende tog jeg forbi strandengene ved Jægerspris Nordskov, ud til Roskilde Fjord, hvor 4 amandus og en grim hippothoe sås. 30/6: Nordkysten Hvad gør man når det øsregner udenfor men man kun har to ugers sommerferie at gøre godt med? Tager på tur alligevel! Startede denne dag i Rusland Bakker ved Dronningmølle, med 2 Lycaena virgaureae (Dukatsommerfugl), hele 50 argus og 15 idas. Ikke helt galt. Tog derefter tilbage vestpå til Gilleleje, hvor Emil Stødte til. Herefter startede en dejlig lang cykeltur med start i Gilleleje og slut på Melby Overdrev. I alt 8 lokaliteter skulle tjekkes. Alt imens regnen stod ned i stænger!! Ved Smidstrup Strand startede vi med at finde 2 argus, ved Udsholt Strand sås 70 idas. Ved Rågegården i Rågeleje stoppede vi også op. I 2014 tjekkede jeg grundigt et areal for idas, da det så interessant ud, dog uden at finde noget, men det har Martin jo så gjort nu. Vi fik da også lige set en enkelt idas-hun denne gang. Efterfølgende så vi 1 virgureae, 10 argus og 20 idas i Heatherhill, samt 60 idas i Tibirke Bakker. Desværre hverken idas eller argus i Karsemosen (Asserbo Sand). På Melby Overdrev sluttede i af med 1 argus og 8 idas. Synes egentig turen var rimeligt succesfuld, selvom vi ikke så argus ved hverken Udsholt Strand, Tibirke Bakker eller i Bølleljungen,og intet så i Karsemosen. Men nu regnede det selvfølgelig også 80% af tiden... I går, 1/7: Pinseskoven Måtte lige derind, sammen med Emil, for at kigge efter ilia. Vi kom derhen ret sent, og gik desværre glip af det gode vejr, men fik da alligevel set 3 ilia og ca. 15 iris. En ny vej der løber forbi Pinseengen har vist sig at være et rigtig godt sted at kigge efter arterne. Skrevet d. 2/7-2016 | Allan Bornø Clausen | 1/7-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
30/6 Småsøerne og "Burebakken", som ligger nærmest v Buersø. Ville egentlig se hvordan snart 8-10 årsle-høslet på på det bedste område i Småsøerne har haft indvirkning på vegetationshøjden og måske en enkelt amandus ville lade sig se i det grå vejer trods ret høj temperatur. Amandus så jeg ikke noget til trods jurtina, hyperantus og en enkelt cardui var aktive, og kunne konstatere at det faktisk hjælper på frodigheden i mosen at der fjernes masser af organisk materiale årligt. På Burebakken som fremstår meget smukt blomstrende trods truende opvækst af div. buske var der adskilige 5-plettede køllesværmere som sad i græsset, men mest interessant var et lille optrin af sesiden ichneuoniformis, snyltehvepseglassværmeren. En hun bag et dinglende hjerte af hjertegræs i gang med at lokke, havde 3 interesserede baljere svirrerende i den fine homonfyldte luftfane modsat vindretningen. Det konstante dingleri i græsset forvirrede hannerne så optrinet fortsatte også efter de 5 min.jeg studerede fænomenet. Selvfølgelig lå kameraet derhjemme )-: Området huse en stor bestand af rundbælg for artens larver. Skrevet d. 1/7-2016 | Martin Bjerg | 28/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En lille nordøstsjællandsk rundtur på vej hjem fra arbejde. Lodsbakke i Gribskov for endnu engang at se, om argus og aglaja, som tidligere er kendt fra lokaliteten, skulle have overlevet. Det havde de vist ikke, i hvert fald ikke set. Stadig smukt overdrev med store fritstående ege; årets første to paphia og lidt blåhale blev resultatet. Et lille stop ved Rågegården i Rågeleje gav fem idas på et par kvadratmeter lyng. Ret godt. Desuden ti Spiris striata; vel egentlig også meget godt. Langs Ellemosen en enkelt trafikskadet iris-han. Træls at der loves så dårligt vejr det næste stykke tid. Skrevet d. 28/6-2016 | Steffen Johansen | 27/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Hvis græsning med køer ikke styres er de til stor skade for engperlemorsommerfugl (ino). Arten er gennem de seneste år gået kraftigt tilbage eller uddø i Klevadsmose (Nyvang) og Hestetangshuse, idet køerne æder foderplanten Mjødurt. Skrevet d. 27/6-2016 | Emil Bjerregård | 26/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Rykkede til Hornsherred i dag for at "samle op" på nogle af de steder jeg ikke har gjort så meget ud af i år. Startede ved 12-tiden på Jægerspris Skydeterræn da der endelig kom en opklaring. Hovedmålet var Markperlemorsommerfugl, Argynnis aglaja, som jeg så 2-3 stykker af. Fint. Desuden kunne jeg dertil glæde mig yderligere over 1 Engblåfugl, Cyaniris semiargus (hun), 30-40 Isblåfugl, Polyommatus amandus og 3 Argusblåfugl, Plebejus argus. Smuttede efterfølgende til Skovsøgård Overdrev, hvor mit hovedmål var argus, som jeg ikke har set hér siden 2015. Startede på vestsiden ud til Kulhusevej, hvor jeg så 2 argus samt 10-15 Dukatsommerfugl, Lycaena virgaureae. Kørte videre herfra til østsiden, og inden jeg nåede frem, fik jeg også set en Hvid Admiral, Limenitis camilla inde mellem sommerhushaver. På selve øststiden sås 4 argus og 1 virgaureae, men desværre ingen amandus som jeg havde håbet lidt på, da jeg stadig mangler arten fra denne lokalitet. Herfra kørte jeg videre ud til Dyrnæs. Her er der stadigvæk nogle fine strandenge ud mod Roskilde Fjord der kvæggræsses (desværre en anelse for hårdt), hvor Allan Bornø Clausen tilbage i 2013 fandt både amandus og hippothoe på lokaliteten. Sidstnævnte så jeg ikke, men til gengæld kunne jeg glæde mig over 2 fine amandus-hanner. Tjekkede også lige Jægerspris Nordskov for Engperlemorsommerfugl, Brenthis ino, nu jeg alligevel var her. Arten er sidst set så sent som i 1997, men det lykkedes mig desværre ikke at genfinde arten. De "bedste" skovenge jeg kunne finde frem til på sattelitfotos, virkede desværre ikke rigtig ino-agtige længere. Kørte videre til Ny Krogstrup Mose, for at se om der skulle være kommet gang i Moseperlemorsommerfugl, Boloria aquilonaris. Sidst jeg var på lokaliteten(19/6), så jeg ingen dyr, hvilket også gjorde sig gældende i dag. Magnus Vest Hebsgaard dukkede også op lige pludselig, og vi diskuterede lidt hvilke forhold der har gjort sig gældende på lokaliteten. Det er lidt spøjst at arten har fløjet talrigt i et par uger i Kirkemosen nu, uden nogen har set noget til arten i Ny Krogstrup Mose. Men da mosen er meget kold, kan man jo bare håbe på at de er sent på den her akkurat som rubi var det tidligere på sæsonen. Skrevet d. 27/6-2016 | Klaus Hermansen | 26/6-2016 | SZ | Dagsommerfugle |
|
Skulle passe Stevns Jernmand som fotograf bl.a. i Boesdal Kridtbrud. Der var stort træk af både cardui og atalanta. Cardui drønede ind fra havet og rundt på skrænterne. Skrevet d. 26/6-2016 | Jørgen Krogh | 26/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
I Hedeland ved Roskilde var der (også) iris - har aldrig før set den så tidligt på sommeren. Desuden bl.a. minimus og atalanta. I Ryegård Dyrehave sås aquilonaris, ellers kun almindeligheder. Skrevet d. 26/6-2016 | Bjarne Skule | 26/6-2016 | Dagsommerfugle |
|
Veksø, Sjælland, 26.6.16: : så var der i eftermiddag 2 stk. cardui mellem mange urticae på blomstrende liguster. Begge var hele og pæne, men lidt støvede i grundfarven. Skrevet d. 26/6-2016 | Martin Bjerg | 26/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En lille tur til Ullerup skov gav et par camilla. Ingen paphia endnu. Og sjovt; et par larvekolonier af io på humle. Skrevet d. 26/6-2016 | Emil Bjerregård | 24/6-2016 | SZ | Dagsommerfugle |
|
I dag måtte jeg lige en tur til Stevns. Valgte at køre helt syd på til Faxe Ladeplads, og cykle derfra til Feddet. Begyndte i den nordvestlige ende ved Fed Havn. Her fandt John Faldborg for 5 år siden en ny bestand af Foranderlig Blåfugl, Plebejus idas, som ellers kun findes 2 andre steder i SZ (Holmegårds Mose og Kroglyng). Sidste år ledte jeg forgæves efter arten her, men i dag lykkedes det at få optalt 18 idas. Også 25+ selene på lokaliteten. Fint. Fortsatte længere syd på ind i selve skoven. Her fik jeg set 4 Isblåfugl, Polyommatus amandus. Inden jeg forlod Feddet, måtte jeg også lige kort besøge de åbne områder øst for skoven, ud til selve kysten. Her fik jeg på et kort ophold set endnu en amandus og et par selene. Godkendt. Herfra cyklede jeg til Bækkeskov syd for Leestrup. Havde kigget lidt på skoven hjemmefra, og synes den så ud til at være værd at tjekke op på, grundet nogle skovenge der kunne have interesse. Det viste sig dog at det var spild af tid, da området ikke havde nogen form for kvalitet. Men det skulle prøves, da man er nødt til at tage chancer hvis man vil finde noget nyt. Herfra kørte jeg til Gavevænge, hvor John Faldborg sidste år fandt et enkelt individ af Engperlemorsommerfugl, Brenthis ino. Jeg havde desværre ikke heldet med mig til at finde ino, men lokaliten så fin ud for arten, trods lokaliteten var ret lille. Det må prøves igen næste år. Herfra skyndte jeg mig videre til Grevindeskov. Her fandt jeg i 2014 en ny(på daværende tidspunkt) solid bestand af ino. Desværre var arten stort set væk sidste år, og jeg fandt da heller ikke arten på lokaliteten i dag. Det hjalp nu heller ikke yderligere at næsten hele lokaliteten var blevet slået. Et sørgeligt syn at se dette moras. Desværre ser det altså ud til at være slut her for arten. Jeg bliver sgu så frygtelig ked af det hver gang en god art forsvinder fra en lokalitet, og det bliver kun værre år for år. Det sker desuden ofte steder hvor man mindst venter det. I stedet kunne jeg så glæde mig over at finde en enkelt selene i de få yderområder der ikke var blevet slået. Den har jeg ikke set her siden 2014, så glædeligt at den i det mindste holder ud her. Fik også lige min første paphia i år, men til gengæld så jeg ingen adippe i skoven som jeg ellers havde sat næsen lidt op efter. Vi er dog stadig først i flyvetiden, så de skal nu nok nå at komme på vingerne her snart. Kørte fra Grevindeskov gik det videre til Vallø-skovene. Startede ved Almindebro i Tureby Hestehave, hvor ino heldigvis stadig har en sund og rask bestand. En seriøs optælling gav 75+ dyr. Så også 3 camilla'er lige i nærheden. Smuttede videre til Kildemosen i Gunderup Kohave. Herfra så jeg til min overraskelse hele 35 ino'er. Har ikke set den i så fornemt antal siden jeg genfandt arten her for 2 år siden. Skønt. Et par tilfældige andre steder i Gunderup Kohave sås også 2 Skovperlemorsommerfugl, Argynnis adippe. Valgte at slutte dagen af i Vallø Dyrehave & Pramskov. Fandt stedet interessant under min kortlæsning i går, og der var da også euphrosyne frem til 2004, så udgangspunktet var at stedet jo måtte have en eller anden form for kvalitet. Jeg fandt faktisk en skoveng på lokaliteten som så egnet ud til i hvert fald ino, men jeg fandt naturligvis ingenting. Dog så jeg min første Iris i år som en ringe trøst. I øvrigt en latterlig varm dag, hvor jeg brugte en mindre formue på at hælde is og cola i mig som aldrig før, for at kunne holde aktiviteten nogenlunde oppe i 30 graders varme. Michael - har besvaret din mail nu. Undskylder det sene svar, men når man er ude 14-16 timer hver dag og samtidig skal gøre sit hjemmearbejde mht. indtastninger og andet (samt få noget søvn), er jeg ikke så flittig til at få besvaret mine mails for tiden. Beklager. Skrevet d. 24/6-2016 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |