| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Michael Andersen | 24/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Hej Emil Bjerregaard Jeg sendte dig en mail i går med angivelse af, hvor amandus fløj i 2007. Har du modtaget mailen? Emailadresser bliver jo omskrevet af automatikken her, og du har ikke kvitteret. Så jeg er blevet usikker på, hvordan det er gået? Skrevet d. 24/6-2016 | Emil Bjerregård | 23/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Havde ikke så meget tid til rådighed i dag, så valgte at fokusere på optilete i NEZ. Startede med at tjekke Allerød Sortemose for at se om der stadig er liv i den lille bestand. Det lykkedes desværre ikke at se arten trods gunstige vejrforhold. Har ikke set optilete på lokaliteten siden 2014, da det heller ikke lykkedes at se arten i 2015. Frygter virkelig den er forsvundet herfra. Bekymrende... Herfra kørte jeg til Bøllemosen. Her fik jeg, ikke overraskende, heller ingen optilete set. I 2015 lykkedes det heller at se arten her, og seneste observation fra lokaliteten er således fra 2014. Det bliver nok også den sidste, for der kan vidst ikke længere være ret meget tvivl om arten er forsvundet fra Bøllemosen. Det er ikke til at fatte. Så nu har vi kun 3 lokaliteter tilbage for optilete på Sjælland, hvilket betyder arten er lige så sjælden som aquilonaris herovre. Glæder mig sgu ikke til at se hvordan det står til med arterne om 20 år... Godt Martin med de mange amandus i Lille Lyngby Mose. Så må vi så se hvor længe den overlever der... Skrevet d. 23/6-2016 | Martin Bjerg | 23/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Var lige et smut i Lille Lyngby Mose og se til amandus-bestanden. +25 hanner og et par hunner eller tre i en lille del af mosen, samt en enkelt han helt inde ved Lille Lyngby by. Så den havde det rimelig fint i år. Desværre ingen semiargus og selene, som mosen vrimlede med for 30 år siden. Skrevet d. 23/6-2016 | Emil Bjerregård | 22/6-2016 | Dagsommerfugle |
|
Hej Michael Andersen, Nu ved jeg ikke lige præcis hvor du så amandus i Vallensbæk Mose i 2007, så vil høre om du vil sende præcis placering til mig? Det er jo ikke sikkert vi har været samme sted. Kendte faktisk ikke til din observation fra 2007. Jeg ved også Jørn Bittcher så 10 dyr samme år. Mail: xanthomelas@live.dk Hilsner Emil Bjerregård Skrevet d. 22/6-2016 | Emil Bjerregård | 22/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Trodsede gråvejr og regn, og drog endnu en gang til Nordkysten for bare i det mindste at få set et eller andet i dag. I dag valgte jeg dog at fokusere på lokaliteter vest for Tisvildeleje. Startede i Tibirke Bakker med rigtig mange idas. En grundig optælling gav 175 eksemplarer, men desværre fandt jeg ingen argus i blandt. Videre herfra til Karsemosen, men da jeg nåede frem til lokaliteten, begyndte det desværre at stå ned i stænger. Intet interessant blev set, så jeg skyndte mig hurtigt videre til Melby Overdrev. Her var jeg mere heldig med en kort opklaring som, og jeg fik set 25 argus, 300 idas og 6-7 aglaja. I Bølleljungen tæt ved sås yderligere 35 idas, trods opklaringen forsvandt. Kørte herfra mod Degneengen i Kirkeskov ved Holte. Her var jeg utrolig heldig igen med en kort lille opklaring, og det lykkedes mig at finde en enkelt Engperlemorsommerfugl, Brenthis ino. Overleve her kan arten uden tvivl ikke, men alligevel meget rart i det mindste at få set arten her i år. Videre til Karlslunde Strand/Trylleskoven, som blev dagens sidste stop. Trods gråvejr fik jeg lavet en ganske fin optælling af argus, hvor >250 dyr blev set. En ok dag taget i betragtning af vejrforholdene. Skrevet d. 22/6-2016 | Emil Bjerregård | 21/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Efter min sidste eksamen på HTX kørte jeg lige til Nordkysten da opklaringen endelig dukkede op. Startede i Heatherhill med 20 argus og 80 idas. Videre til Udsholt Strand, hvor det vrimlede med idas. Så >200, men desværre lod ingen argus sig vise. Videre til Smidstrup Strand lige vest for Gilleleje, hvor jeg fik set 4 argus men her sås til gengæld ingen idas. Skrevet d. 21/6-2016 | Magnus Vest Hebsgaard | 21/6-2016 | Dagsommerfugle |
|
20/6: Møn og Sydsjælland. Tog om morgenen fra Nordsjælland med Emil, til en så - med offentlig transport - svært tilgængelig del af Danmark som Møn. Efter at være ankommet til Stege, fortsatte vi på cykel videre til Ulvshale, som trods sine gigantiske myggesværme altså er et lækkert område. Allerede på stien ind til hedeområdet syd for skoven, sås mindst 20 Polyommatus amandus (Isblåfugl) i grøftekanten. Ude på selve hedeområdet/overdrevet, formåede vi at finde yderligere 1 amandus, 25 Plebejus idas (Foranderlig Blåfugl) samt en meget slidt Boloria selene (Brunlig Perlemorsommerfugl). Ikke helt galt. Herefter fortsatte vi til Høvblege, hvor vi allerede ved ankomst til kalkoverdrevet så de første Maculinea/Phengaris arion (Sortplettet Blåfugl). Vi endte med at optælle ca. 60 eks. samt omkring 30 Zygaena purpuralis. Efter at have besøgt de to lokaliteter på Møn, havde vi egentlig tænkt os at fortsætte sydpå til Hovedskov på Østfalster for at kigge efter selene, men eftersom kraftige skyer kom blæsende ind fra syd, valgte vi i stedet at tage nordpå til Sydsjælland. Ved Vordingborg ville vi lige hurtigt tjekke Troldbjerg Skov, hvor der er set Brenthis ino (Engperlemorsommerfugl) i 1969. Grundet en meget stram tidsplan, nåede vi desværre kun frem til skoven - tidsmæssigt havde vi ikke mulighed for at tjekke de to mulige enge i skoven, vi havde fundet vha. luftfotos. Fra Vordingborg fortsatte vi ti Næstved-området, hvor vi ville tjekke et lille rigkær ved Myrup, tæt på Mogenstrup. Desværre uden at finde noget; der er ellers fundet både amandus og ino i 1988. Stedet så nu egentlig alligevel rigtig godt ud, så havde det ikke været overskyet og sent om aftenen, havde vi måske fundet noget interessant. I dag, 21/6: Cykeltur på Sydsjælland. På min sidste fridag inden 3 dages køkkenhelvede måtte jeg lige et smut sydpå igen. Startede i Kåremose ved Glumsø, hvor jeg genfandt en bestand af ino sidste år. Det blev til 14 eks. på de fantastisk (floramæssigt) varierede rigkærsenge, som måske er de pæneste jeg indtil videre har set på Sjælland (hvilket siger ikke så lidt). Der må man næsten kunne finde andet spændende end ino... Fra Kåremose fortsatte jeg til Torpe Mose, hvor jeg formåede at finde ca. 30 ino samt 4 amandus i vekslende vejr. Desværre ingen selene. Efter Torpe Mose, nuppede jeg lige Kroglyng nord for Holmegårds Mose. Her blev det til 10 hanner af idas. På den nærliggende lokalitet Gammellung ved Broksø blev det til 2-3 ino i gråvejr. Sluttede dagen af med et meget hurtigt smut forbi Holmegårds Mose, hvilket gav 15 idas, 12 Agriades optilete (Bølleblåfugl) og 15 Coenonympha tullia (Moserandøje). Skrevet d. 21/6-2016 | Per Stadel Nielsen | 19/6-2016 | NEJ | Dagsommerfugle |
|
Bioblitz på det tidligere Flyvestation Værløse 17-18.6.2016 Et par hyggelige dage, tilmed med lidt interressante arter på trods af drilsk vejr, der bl.a. fredag nat bød på en timelang styrtregn, som noget nær det eneste sted i Danmark. Af dagsommerfugle lykkedes det at finde en enkelt violetrandet ildfugl (hippothoe) for enden af startbanen (eller er det starten af landingsbanen?), og et par dværgblåfugl (minimus) i samme område. Øvrige arter var trivialiteter. Men 40 skoleelever kan sagten blive glade for græsrandøje (jurtina) og larver af dagpåfugleøje (io). Desuden fantes der lille kløllesværmer (Z. viciae) nyklækkede og i antal, lokalt endog i meget stort antal, så den har nok sine bedste og største populationer på området. Desuden larver af seksplettet (Z. filipendula) og utallige pupper og enkelte nyklækkede af stor køllesværmer (Z. lonicera). Nattens lyslokning trak flere natsværmere end gæster (og det siger ikke så meget!), men lidt interessant var der dog: 2 stk. A. puta og 2 stk. M. procellata. I betragtning af, at lørdag nat blev både kold og klar med blæst og måneskin, så ikke så ringe endda. Oplysningerne er naturligvis videregivet til Naturstyrelsen, som vil tilrettelægge plejen af de åbne områder efter især køllesværmerne. Hilsen Bjarne Skule, Erik Steen Larsen, Arne Viborg, Martin Bjerg, Christian Videnkjær og Per Stadel Nielsen. Skrevet d. 20/6-2016 | Michael Andersen | 20/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Jeg var også i Vallensbæk mose den 19. juni. Jeg fandt det sted, hvor jeg observerede amanda i 2007 og så heller ingen amanda. Foderplanten var lige så talrig som i 2007. Skrevet d. 20/6-2016 | Emil Bjerregård | 19/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Valgte i dag at tage toget til Albertslund, for at besøge Vallensbæk Mose. Stedet har tidligere været kendt som en god lokalitet for Isblåfugl, Polyommatus amandus, hvor arten sidst blev set i 2007. Det lykkedes mig efter lidt besvær at finde flere egnede områder for arten på lokaliteten med pæne mængder af artens værtsplanter, men amandus lykkedes det mig desværre ikke at genfinde. Øv, men det skulle jo lige prøves. Videre herfra til Bidstrup-skovene. Startede i Hundemosen som gav 50 Engperlemorsommerfugl, Brenthis ino og 25 Brunlig Perlemorsommerfugl, Boloria selene. På Ellesøengen tæt ved kunne jeg tilføje yderligere 1 ino og 2 selene til dagens observationer. Næste skoveng jeg besøgte blev Smuldmosen, hvor 15 ino og 7 selene blev noteret. Fortsatte til Kildeengen som gav 3 ino og 5 selene. Ikke langt derfra, i Yssemosen, sås 15 ino, 10 selene samt en utrolig flot nyklækket Skovperlemorsommerfugl, Argynnis adippe. Sidste ophold jeg gjorde her blev Rønnesømosen. Her vrimlede det med ino, hvor jeg så langt over 100. Fornemt. Kørte fra Bidstrup-skovene nord på til Kirkemosen. Det gav 30-40 Moseperlemorsommerfugl, Boloria aquilonaris og efter 40 minutters eftersøgning i rigtig fine vejrforhold, fandt jeg omsider én Bølleblåfugl, Agriades optilete. Efter jeg ikke fandt arten ved mit første besøg i år d. 15/6, var det meget rart det lykkedes denne gang. Åbenbart et meget dårligt år for optilete i Kirkemosen, så vi må bare håbe det står bedre til næste år. Sluttede dagen i Ny Krogstrup Mose ved 18-tiden, men trods en god indsats lykkedes det mig ikke at finde aquilonaris. Mosen er meget kold, så jeg gætter på arten ikke er startet her endnu. Håber da ikke aquilonaris har taget skade af at over halvdelen af mosen var oversvømmet i vinters... Skrevet d. 19/6-2016 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |