| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Emil Bjerregård | 14/5-2016 | LFM | Dagsommerfugle |
|
På trods af udsigt til halvdårligt vejr i går, tog Erik Steen Larsen, Magnus Vest Hebsgaard og undertegnede alligevel chancen og drønnede til Sydhavsøerne. Dagens første lokalitet blev Søholt Storskov. Da vi ankom til skoven var vi heldige med en lille opklaring, hvilket gav sol i få perioder. Det fik 5-6 Rødlig Perlemorsommerfugl, Boloria euphrosyne på vingerne. Ikke langt fra T-krydset er der skabt et ny rydning, hvor i hvert fald 2 euphrosyne holdt til, men desværre er rydningen allerede tilplantet med rødgran. Vi kørte videre til Rødbyhavn for at se Spættet Bredpande, Pyrgus malvae, som er fundet så sent som i 2012 og endda i antal året før. Vi så desværre ingen, og lokaliteten virkede da også meget tilgroet. Vejret var dog ikke lige det bedste. Videre til Falster, hvor vi først besøgte Horreby Lyng. Vi havde håbet på at se Sydhavsøernes eneste bestand af Grøn Busksommerfugl, Callophrys rubi, men vejret tillod det desværre ikke. Heller ikke i Corselitze Hovedskov tillod vejret flyvning af euphrosyne, men her nåede vi dog også kun at lede i én af de tre velkendte rydninger for arten. Vi sluttede af om aften ved Ulvshale på Møn, hvor vejret faktisk blev bedre og solen kom frem. Spættet Bredpande, Pyrgus malvae (som vi kom efter) viste sig dog ikke. Ikke nogen særlig vellykket tur... Skrevet d. 15/5-2016 | Emil Bjerregård | 13/5-2016 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Tog i dag til Store Bøgeskov nord for Ringsted sammen med Magnus Vest Hebsgaard, for at se om Rødlig Perlemorsommerfugl, B. euphrosyne også var startet her, ligesom i Søholt Storskov på Lolland, hvor arten blev meldt fra i går. Vi så i alt 7 eksemplarer i den centrale del af skoven, ved det kendte flyvested. Skønt. Og nu ser det ud til at blive møgvejr den næste uges tid... Skrevet d. 13/5-2016 | Christian Videnkjær | 12/5-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Dagens højdepunkt blev en A. levana på matriklen i Kokkedal - første gang jeg har observeret den i haven. Sidste år blev en C. argiolus spottet i Tivoli mellem de cyklende chokolade-postbude og baljerne og i lørdags d. 7. maj blev 3 stykker set i Zoologisk Have. Hvor i hovedstaden mon den lille skovblåfugl dukker op til næste år - måske til 1. maj-møde i Fælledparken! Skrevet d. 13/5-2016 | Magnus Vest Hebsgaard | 12/5-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Gribskov i dag: Startede i Maglemose med 13 komplet hyperaktive Callophrys rubi i den sydlige del af mosen - senere stødte Emil til og så yderligere 2. Vi tog derefter videre til Vandmosen, hvor det blev til 2 rubi - derudover 1 rubi i nabomosen Lille Gribsø. Jacob: Der er skam allerede meldt armoricanus fra 4 dage i år - den første blev set d. 7/5 i Horsedalen (Ulstrup) af Lars Andersen :) Skrevet d. 12/5-2016 | Martin Bjerg | 12/5-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En lille omvej på vej hjem gav årets første megera ved Sonnerup Skov og en håndfuld malvae og ligeledes lathonia på Melby. Skrevet d. 12/5-2016 | Jakob Arnholtz | 11/5-2016 | Dagsommerfugle |
|
En eftermiddagstur til Eskebjerg vesterlyng gav som forventet en del citronsommerfugle og dagpåfugleøjer, 2-3 phleas, en skovblåfugl og en napi, men desværre stadig ikke nogen armoricanus, selv om jeg så de fleste af dens tilholdssteder på lyngen. Hvem bliver den første til at melde det lille dyr? Skrevet d. 12/5-2016 | Emil Bjerregård | 11/5-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
For at se lidt andet end rubi (som efterhånden begynder at være en anelse trættende...)tog Magnus og jeg en tur på Melby Overdrev efter arbejde/skole, med fokus på optælling af Spættet Bredpande, P. malvae samt eftersøgning af årets første Gråbåndet Bredpande, E. tages. Tages så vi ingen af på trods af at der er meldt et enkelt dyr fra Jylland d. 8/5. Derimod optalte vi hele 15 malvae inden for bare én time. Alle dyrene blev set i den sydøstlige ende omkring brandbæltet. Vi var meget grundige med ikke at tælle gengangere, så 15 eksemplarer er altså bare et absolut minimumstal. Personligt har jeg aldrig set arten så talrigt herude før, i de 5-6 år jeg har fulgt den herude, og Magnus (som er lokal) har ikke set den i dette antal på Melby Overdrev siden 2011. Dejligt at man i disse mørke tider bare en gang i mellem kan finde en succeshistorie eller to frem. Udover de mange malvae sås 8 lathonia, 12 rubi, 1 phlaeas, 1 argiolus samt lidt io, rhamni, napi osv. Skrevet d. 12/5-2016 | Magnus Vest Hebsgaard | 10/5-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
9/5: Måtte lige på en rubi-runde efter arbejde. Startede i Allerød Sortemose, med 6 rubi på en halv time. Tog derefter videre til Hovmose i Gadevang, hvor endnu en rubi sås. Ligesom Emil, har jeg både i 2014 og 2015 forgæves eftersøgt arten på denne lokalitet, så ganske fint at det endelig lykkedes. I de to andre Gadevang-moser, Hjortesøle og Nørresø, sås henholdsvis 15 og 2 rubi. I Heatherhill blev det til 35 rubi og en tosset hundelufter, og på Melby Overdrev, hvor jeg sluttede af om aftenen, sås 12 rubi og 4 malvae. 10/5: Tog lige en lille rundtur i Fredensborg-Helsingør med Emil, desværre med en del forsinkelse grundet problemer fra både Lokalbanens toge og (især) S-tog-banerne, som havde været udsat for to "uheld" indenfor den samme halve time. Vi nåede derfor først til Uglesø Mose i Danstrup Hegn (dagens første lokalitet, bortset fra Allerød Sortemose, som Emil forgæves havde gennemledt for rubi lidt tidligere) ved 14-tiden. I tidligere år har der været rubi i antal når vi optalte bestanden i mosen, men ikke i dag, hvor 0 sås. Trods forrygende vejr. Det samme gjorde sig gældende da vi var der for 5 dage siden. Arten har nu fløjet rimeligt talrigt på de koldeste moselokaliteter i Nordsjælland i i hvert fald en uge. Uglesø Mose virker både varmere og tørrere end så mange andre fattigkærslokaliteter for arten i nærheden, så det er svært ikke at tænke sit om bestandens tilstand... Efter Uglesø Mose fortsatte vi lidt nordpå i Danstrup Hegn til Store Torpens Mose, hvor jeg sidste år genfandt rubi efter at den ikke var set der i 18 år. Det lykkedes relativt hurtigt at finde et enkelt eks., hvorefter vi fortsatte til Tinkerup Mose i udkanten af Gurre Vang, hvor ca. 35 rubi sås. Derefter cyklede vi videre til et lille overgangsfattigkær ved Øerne, øst for Horserød Hegn. Ingen rubi sås trods mosens pæne mængder Tranebær, men det var nu heller ikke overraskende, eftersom den ikke var kendt derfra i forvejen. Vi prøvede derfor i stedet lykken på en hængesæk ved Nygård (hvor rubi ligeledes heller ikke er fundet tidligere), desværre igen uden held. Nabomosen, en stor og flot, åben hængesæk lige ved siden af, kunne vi desværre ikke bevæge os ud på, da lagg-zonen er for bred og dyb til at den er mulig at forcere. Skrevet d. 10/5-2016 | Emil Bjerregård | 9/5-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Tusind tak for din bemærkning John. Om en måneds tid færdiggører jeg min HTX-uddannelse, hvilket betyder jeg kan se frem til et sabatår, hvor jeg absolut INTET andet behøver foretage mig. Det er jo glædeligt, så vi må se hvad jeg får ud af det. Her til formiddag havde jeg lige et par fritimer, så jeg ville lige gøre lidt mere ud af rubi i Gribskov, end de par gange jeg i sidste uge så arten i Hjortesøle. Første stop blev Nørresø i Gadevang, hvor rubi omsider havde påbegyndt flyvningen. I løbet af ganske få minutter sås 4 eksemplarer, men da jeg i dag var under voldsomt tidspres måtte jeg hurtigt videre, så mon ikke der har været en del flere på lokaliteten. Dejligt den holder ud her, selvom der ikke er mange mere... Herfra kørte jeg til Hovmose (som også ligger i Gadevang), hvor jeg sidste år ledte forgæves et par gange efter arten og egentlig havde jeg afskrevet arten herfra. Men det lykkedes mindsandten i dag at finde et enkelt eksemplarer af rubi. Fint at få den herfra. Turen gik efterfølgende til Hjortesøle lige i nærheden, hvor 5 rubi sås på en kort runde i mosen. Senere på dagen efter skole, tog jeg toget til Mårum for at besøge den nordlige del af Gribskov. Jeg startede i Buresø, hvor rubi blev set så sent som i 1999. Desværre lykkedes det mig ikke at genfinde arten, så arten er vidst desværre forsvundet herfra. Sørgeligt. Videre til Maglemosen, hvor jeg har gået forgæves efter rubi i både 2014 og 2015, men endelig lykkedes det så i dag at få den herfra, da jeg så mindst 6 rubi. Skrevet d. 9/5-2016 | John Faldborg | 9/5-2016 | Dagsommerfugle |
|
..godt gået Emil og Magnus. Keep on keepin´ on, der er få af Jeres slags, ;-) Skrevet d. 9/5-2016 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |