| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Lisbeth Fajstrup | 27/8-2017 | Dagsommerfugle |
|
Omkring 30 Admiralsommerfugle observeret i og omkring mit blommetræ. Herningvej, 9220 Aalborg Øst. De drikker saft fra rådnende blommer. De har været her en uges tid og der kommer tilsyneladende flere til. (Jeg rapporterer dette, fordi https://insectmigration.wordpress.com/red-admiral-migration/ opfordrer til det.) Skrevet d. 27/8-2017 | Thomas Møller | 27/8-2017 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Korevlen ved Højby Lyng - sol og skyer og frisk vind. Altså ikke ideelt. Meen alligevel: 1 rapae. Slut. På den indre sti langs lagunen kom 1 rødorm. 10 m. længere henne 1 dueurtsværmerlarve. Pudsigt. Ellers kun 1 urticae og et par atalanta. Er der nogen, der har været i dette område i de seneste somre? Og hvad har I af fund derfra? Ligesom ved Skansehage er der ikke tegn på, at Rynkerose er nævneværdigt generet af afgræsningen. Det er imidlertid næsten alt andet, så vidt jeg kan se. I forhold til det biotops-, plante- og sommerfuglerige område, det var for få år siden, ligner det i mine øjne en ørken i dag. Men hvad siger I andre? Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres eventuelle tilbagemeldinger, inden jeg retter henvendelse til kommunen.. I må meget gerne sende mig en mail om det. Adressen er lydommoeller@gmail.com Skrevet d. 27/8-2017 | Thomas Møller | 26/8-2017 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Var en fodtur rundt de gode steder langs kysten ved Nakkehage m.m. i Rørvigområdet. Store dele af arealerne er tydeligt påvirket af kvælstofberigelse, men der er er heldigvis stadig noget tilbage af det fine blomsterrige kystbagland. Der var en del friske urticae, enkelte io og cardui og rigtig mange friske atalanta. Desuden rapae, napi og brassicae, en del megera og enkelte semele, jurtina og pamphilus samt en del lathonia. Nye som gamle. Desuden phlaeas, icarus og - vistnok - et par affløjne agestis. (Endelig kom en argiolus senere forbi på grunden.) Dagen startede ellers ret trist på Skansehage, hvor jeg kun så et par semele på en længere tur rundt i det kvægafgræssede areal, der omfatter det meste af området, og som er grundigt nedbidt bortset fra Rynkerosen, der har det fint og dækker det meste. Hvem har bildt beslutningstagerne ind, at kvæg kan bruges i kampen mod Rynkerose? Jeg kan med mine egne øjne se, at de ikke rører den. Jo, de kan finde på at nippe et hyben af. Ellers går de omhyggeligt uden om selve rosen. Til gengæld ædes og trampes alt andet ned til sokkeholderne. Før skulle sommerfugle og anden fauna kun overleve Rynkerosen. Nu skal de også overleve afgræsningen oveni. Og det gør de tydeligvis ikke. Det er fuldstændigt til grin! Hvorfor og hvordan har de kunnet sælge den latterlige påstand?? Skrevet d. 26/8-2017 | Steffen Johansen | 25/8-2017 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Farum. Så lykkedes det at finde 1 det hvide-c puppe, sad på hegnspæl ved Stationsstien. Rart med smartphone i lommen, fik fint foto. Skrevet d. 25/8-2017 | Svend Kaaber | 25/8-2017 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Aarhus V,25.AUGUST 2017 I dag myldrer det med admiraler i sommerfuglebusken, som blomstrer i al sin pragt fjorten dage senere end normalt. Men ellers er det småt med andre arter: nogle få io, enkelte kålfugle (brassicae og rapae), enkelte rhamni og argiolus, men ingen af de arter, som ellers plejer at være her: cardui, phlaeas, urticae, betulae, lineola og sylvestris, og heller ingen gamma-ugler endnu. Det vil også være ønskværdigt, at vor forening vil forholde sig til de mange ældre storsamlere, som nu opdager at der ikke er den store museale interesse for de artsrige samlinger de har brugt deres voksenliv på at skabe. Heldigvis er langt de fleste af disse arter blevet registreret takket være de landsdækkende årslister, som Ib Norgård og jeg indledte i 1961 og som stadig fortsættes af andre. Men behovet for at bevare belægseksemplarer fra hele denne periode er en foreningsopgave, som jeg håber man vil snarest muligt vil tage op. Som gammel faunistiker skal jeg gerne bidrage med kommentarer. Venligst Svend Kaaber Skrevet d. 25/8-2017 | Erik Steen Larsen | 23/8-2017 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Kørte på motorvejen fra Vejle til Herning i eftermiddags. Der var mange Admiraler (V.atalanta) der krydsede vejen, alle i retning mod syd. Skrevet d. 23/8-2017 | Steffen Johansen | 23/8-2017 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Farum by.Dagens overraskelse. kørte på cykelstien i Farum, da en sørgekåbe krydsede vejen fra modsatte side, den var så venlig at slå blød bue foran mig og viste al sin pragt.På sommerfuglebuske admiraler i antal. Skrevet d. 23/8-2017 | Thomas Møller | 22/8-2017 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Sommeren går på hæld og den har ikke været fantastisk. I dag var det dog glædeligt at opleve en håndfuld kejserkåber af begge køn på den delvist afblomstrede Hjortetrøst i Dyrehaven. Mellem masser af smukke admiraler og enkelte io og kål. Jeg kan ikke huske, om jeg overhovedet har set kejserkåber i Dyrehaven før. Men fedt at de er der nu! :) Skrevet d. 22/8-2017 | Jørgen Verner Hansen | 17/8-2017 | SZ | Meddelelse |
|
Hvor er det trist, at en samling som Flemming Naabyes måske bliver hjemløs og går til grunde. Kunne de entomologiske foreninger ikke gå sammen om at oprette et lille sommerfuglemuseum, måske i samarbejde med en rigmand iblandt os, der har plads, måske på en herregård eller lignende. På Egeskov er der jo plads til et veteranbilmuseum. Jeg giver gerne en skærv årligt til driften. Der kunne arrangeres skiftende udstillinger fra samlingerne med oplysninger om alt muligt - og tingenes tilstand. P.S. Webmaster kan flytte dette til Forum, hvis det ikke hører hjemme her, eller slette det, hvis det ikke hører hjemme nogen steder. Skrevet d. 17/8-2017 | Flemming Naabye | 16/8-2017 | Meddelelse |
|
Efter 30 år skal jeg - med vemod - flytte fra Amstrup, og i min nye bolig er der ikke plads til min sommerfuglesamling!! Jeg er bekendt med, at Zoologisk Museum p.t. ikke er interesseret i at modtage flere samlinger, og Naturhistorisk Museum i Aarhus har jeg fravalgt. Til dem formidlede jeg for år tilbage Erik Standbæks samling, og aftalen var, at kasserne skulle tømmes, sælges på auktion i Aarhus Entomologklub og familien skulle have provenuet. Jeg ved ikke om kasserne er blevet tømt, men familien har ikke set en krone. Det vil jeg ikke byde min familie. Jeg søger derfor en køber til mit skab (specialfremstillet 3-fløjet egetræskab 127 x 56 x 181 cm) med 65 insektkasser (65 x 45 x 6 cm - topkvalitet, fremstillet af viceinspektør S.Johs. Larsen i Odense). Sommerfuglene - ca. 10.000 macros fordelt på 907 arter, samlet gennem 65 år kan medfølge efter nærmere aftale. Jeg har en database med artsnavn, findested, UTM-kvadrat, fangstdato, fangstmåde og finder. Er du interesseret i flere oplysninger (fotos o.s.v.) så kontakt mig på f.naabye@mail.tele.dk Skrevet d. 16/8-2017 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |